SX4 patří k oblíbeným modelům značky Suzuki. Oslovuje širokou věkovou skupinu řidičů – koupí si ji „mlaďoši“ pro charakteristický jadrný zvuk motoru a pohon všech kol, ale také senioři kvůli přijatelné ceně a snadnému nastupování a vystupování díky lehce zvýšenému podvozku. Zpočátku jsem se díky motoru nemohl zbavit dojmu, že mám motorku na čtyřech kolech, a tak mě nevlídné počasí v době testování vůbec nelákalo vyjet s SX4 do přírody. Nakonec jsem se přemohl a na letišti za Prahou jsme si spolu pěkně užili. I když focení sněhové mraky zrovna nepřály, bylo mi s SX4 veselo.
Testovaný vůz
– Suzuki SX4 1.6 4WD
– motor: řadový čtyřválec, benzín
– výkon: 88 kW/120 koní
– točivý moment: 156 Nm při 4400 ot./min.
– převodovka: 5st. manuální
– maximální rychlost: 175 km/h
– zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,5 s
Více výkonu a nižší spotřeba
Druhá generace SX4 přinesla vylepšení oblíbeného modelu především v nových a vylepšených motorech. Nový benzínový motor 1,5 VVT nabízí nízkou spotřebu (6,1 l/100 km kombinovaná) a nízké emise (139 g/km). Já jsem však testoval vylepšený (dosud nejoblíbenější) benzínový 1,6 VVT s výkonem zvýšeným oproti původnímu o 9 kW a také zajímavou kombinovanou spotřebou 6,2 l/100 km. Protože jsem SX4 testoval v terénu a na dálnici jsem toho moc nenajezdil, pohybovala se moje spotřeba kolem 8 litrů, což odpovídá uváděné městské spotřebě (uvádí se 8,2 l/100 km). Změna se odehrála i u dieselového motoru, který je u nové verze 2,0 DDiS s výkonem 99 kW a uváděnou kombinovanou spotřebou 4,9 l/100 km. Všechny nové i vylepšené motory plní normu Euro 5. Vylepšené je i odhlučnění motoru, a to především díky většímu krytu. Upřímně řečeno, mám drsný zvuk motorů Suzuki rád a odhlučnění mi nebylo třeba, ale uznávám, že na dlouhé cestě může trochu vadit. Naštěstí ani po odhlučnění neztratil svůj charakteristický projev, který mi dává při jízdě už zmíněný motorkářský pocit.
Kosmetická operace
V exteriéru doznala SX4 jen opravdu mikroúpravy, které spočívají ve výraznější přední masce a celkově sportovnějším charakteru karosérie. Určitě prospěly celkovému dojmu z auta, ale i tak byla už první generace SX4 velmi vydařená (což neplatí o verzi sedan, která naopak nezískala ani zdaleka tolik příznivců).
Více pohodlí a přívětivý interiér
Sedadla jsou i díky novému čalounění docela pohodlná, i když pro dovádění v terénu bych ocenil lepší boční vedení. To ovšem najdete v málokterém voze stejné třídy. Nový displej s informacemi o jízdě a okolním prostředí je dobře čitelný a přehledný. Trochu nepraktické je však přepínání zobrazovaných údajů.
Jízda po lesních cestách i po letištní dráze
Suzuki SX4 s testovaným motorem měla výrazně živý jízdní projev, který neztratil na dynamice ani na nezpevněné lesní cestě. Písek a bláto SX4 nerozhodí, při použití režimu 4WD (automatické připojování zadních kol v okamžiku prokluzu předních kol) po něm hravě poskakuje. Více tohoto hravého ducha pocíte při přejezdu kolejí nebo jiných příčných nerovností na silnici, kdy přece jen tvrdší podvozek nerovnosti zrovna nevyžehlí. Při zapnutí stálého pohonu všech kol 4WD Lock si můžete troufnout i na příkřejší nájezdy, sníh, led a hlubší kaluže na nezpevněné cestě. Na betonové dráze malého letiště pro sportovní letadla ucítíte tvrdší naladění podvozku a odpružení, ale výrazná odpověď řízení a celkově sportovní projev auta vám to naprosto vynahradí.
Suzuki SX4 v pětidveřové verzi jsem od samého začátku považoval za dobrý počin a líbila se mi už první generace. Nedivím se, že oslovila tak široké publikum. Určitě k tomu přispívá i zajímavá cena, která začíná na 289 900 Kč. Aktuální ceník a případné akční zvýhodnění však najdete aktuálně na www.suzuki.cz/auto.