První škodovácký pokus o SUV – Škoda Yeti byl poprvé představen na ženevském autosalonu, česká premiéra pak následovala v Brně letos na jaře. První vlaštovky je možno spatřit již i na českých silnicích. Testovali jsme Yetiho na sklonku léta a vzbudili pozornost všude, kam jsme přijeli.
Testovaný vůz
2.0 TDI-CR-DPF/103 kW(4×4), 6st. manuál
Vnější rozměry
Délka (mm): 4223
Šířka (mm): 1793
Výška (mm): 1691
Světlá výška (mm): 180
Rozvor náprav (mm): 2578
Výška nákladové hrany (mm): 712
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1541/1537
Podvozek a jízdní vlastnosti
Podvozek Yetiho vychází z modelu Octavia a Octavia Scout. Oproti nim má Yeti širší rozchod kol a modifikovanou zadní nápravu. Jízda s Yetim je na dálnici příjemná, žádné naklánění a houpání. Už v základní výbavě dostanete šestnáctky kola, za příplatek sedmnáctky. Větší rozměr pneumatik 215/60 (R16) nebo 225/50 (R17) spolu se zvýšeným podvozkem pomáhá překonat nerovnosti. Nejezdil jsem s Yetim po strmých horských loukách, ale v nezpevněném terénu s menšími výmoly překonával nerovnosti docela slušně.
Common-rail mu dělá dobře
Testovaný vůz byl vybaven dvoulitrovým naftovým motorem, tentokrát již se systémem common-rail. Kromě výrazně tiššího zvuku mi udělal radost i příjemně nízkou spotřebou. Na ujetých 2650 km se průměrná spotřeba ukázala na 6,8 l/100 km. Výrobce sice uvádí kombinovanou spotřebu 6 litrů, ale musím dodat, že jsem Yetiho proháněl a minimálně 300 kilometrů najezdil ve velkém převýšení. Ke zvýšené spotřebě hodně přispěl horský terén v Alpách či Dolomitech.
Asistenti pro outdoor
Na nezpevněné cesty má Yeti hned několik pomocníků. Režim Off-road zahrnuje několik funkcí pro usnadnění jízdy členitým terénem. Zajímavý je asistent pro jízdu z kopce, který udržuje rychlost a umožní vám více se soustředit na jízdu. Vyzkoušel jsem na prašných výmolovitých kopcích a nemám výhrady.
Kufřík by mohl být větší
Díky zmlsanosti z mladoboleslavských stěhovacích Octavií se mi zdál Yetiho kufr trochu méně prostorný. 405 litrů není na SUV zase až tak moc, ale posunutím zadních sedadel získáte ještě asi 105 litrů navíc. Na druhou stranu mi velkou radost udělala výška nástupní hrany a šířka prahů: celkem běžná nemoc SUV nebo crossoverů – věčně špinavé nohavice na lýtkách, u Yetiho nepřipadá v úvahu.
Yetiho hodnotím v testované verzi kladně, určitě bych dal přednost tomuto silnějšímu naftovému motoru. Vytkl bych mu jen méně pohodlná sedadla a menší místo pro zavazadla. Jinak je Yeti určitě jedním z favoritů letošního roku.