Škoda Rapid: První jízdy

Sdílejte tento článek na Facebooku

Světovou premiéru očekávaného modelu Rapid určila Škoda Auto až na autosalon v Paříži, tedy na konec září. Vybraní novináři však již měli možnost si vůz nejen prohlédnout, ale také otestovat na prvních novinářských jízdách, které se uskutečnily počátkem července v okolí Vídně a Bratislavy. Jaké jsou naše první dojmy? Podívejte se na něj dobře. Rapid je totiž první sériový vůz, který předznamenává design škodovek na několik příštích let. Vychází z již představených konceptů VisionD a MissionL. Charakterizuje je především čistota linií, ostřejší hrany a precizně modelované tvary.

Rapid je především praktický a funkční. Svým postavením mezi model Fabia a Octavia je předurčen zákazníkům, kteří chtějí za své peníze dostat co největší hodnotu. Kromě prostorného interiéru tak nabídne i největší zavazadelník ve své třídě a řadu drobností, které mají zpříjemnit život cestujícím.

„Rodiny si Rapid zamilují. Žádný jiný model této třídy nenabízí takovou míru prostoru a funkčnosti při těchto vnějších rozměrech,“ zdůraznil Jürgen Stackmann, člen představenstva společnosti pro oblast prodeje a marketingu. Při svých vnějších rozměrech – délka 4,48 m, šířka 1,71 m, výška 1,46 m – patří Rapid mezi nejprostornější kompaktní modely na trhu. S objemem 550 litrů má vůz navíc největší zavazadlový prostor ve své třídě. Této bezkonkurenční hodnoty se podařilo dosáhnout optimální volbou použitých modulů, především vhodným konceptem zadní nápravy.“

Vedoucí vývoje Dr. Eckhard Scholz k tomu dodal: „Nový kompaktní model z Mladé Boleslavi je praktický a může být vybaven až 19 „Simply Clever“ prvky. Čtyři z těchto řešení se ve voze značky ŠKODA objevují poprvé: pod sedadlem řidiče se nachází praktický držák reflexní vesty, která je v mnoha zemích povinnou součástí výbavy. Nový je také funkční vyjímatelný odpadkový koš ve výplni dveří, inovativním prvkem je chytré místo pro uložení škrabky na led, která je integrována do krytu uzávěru palivové nádrže. Poprvé je možné na přání objednat oboustranný koberec na podlahu zavazadlového prostoru.“

Mezi další „chytré prvky“ patří například i praktické detaily: mobilní telefon, iPod a jiná malá digitální zařízení mohou být uložena do držáku multimediálních přístrojů v prostoru pro uložení nápojů na středovém panelu. Zejména ve městě se bude hodit držák na parkovací lístky pod předním sklem. V obou předních dveřích se nachází po jednom držáku lahví o objemu 1,5 litru, v obou zadních dveřích je místo pro 0,5 litrovou PET-lahev. V zavazadlovém prostoru se nachází na přání dodávaný paket pro zavazadlový prostor: ten se skládá z háčků na tašky, odkládacích schránek za zadními podběhy, upevňovacích háčků pro síťový program a síťového programu (2 vertikální sítě a 1 horizontální síť) pro upevnění menších zavazadel a nejrůznějších drobných předmětů.

Rapid bude v Evropě nabízen s celkem čtyřmi benzinovými a dvěma naftovými motory. Základní benzinovou motorizací je tříválcový motor 1,2 MPI o výkonu 55 kW (75 k). Jako další benzinové motory budou nabízeny 1,2 TSI/63 kW (86 k), 1,2 TSI/77 kW (105 k) a 1,4 TSI/90 kW (122 k). Základní naftová varianta má výkon 66 kW (90 k) a na trh přijde v druhé polovině roku 2013. Vedle pětistupňové manuální převodovky bude možné tento motor volitelně kombinovat i se sedmistupňovým ústrojím DSG. Silnější varianta motoru 1,6 TDI CR poskytuje výkon 77 kW (105 k).

Vůz Škoda Rapid jsme měli možnost otestovat ve verzi s naftovým motorem 1,6, který působil velmi tichým, kultivovaným dojmem a Rapid s ním byl dostatečně svižný. Z benzínových agregátů jsme vyzkoušeli 1,2 TSI jak ve výkonové verzi 63 kW i 77 kW. Lépe na nás zapůsobila silnější verze, která je řazena šestistupňovým manuálem (slabší verze jen 5 st.). Ve všech otestovaných motorizacích bylo řazení velmi lehké a příjemné.

Cenu zatím automobilka tají, je však zřejmé, že za hlavní zákazníky pro Rapid považuje rodiny s dětmi, které hledají praktický, prostorný a bezpečný vůz za dostupnou cenu. „Rapid je autem pro celou rodinu, disponuje kvalitou typickou pro značku Škoda, stejně jako velkým zavazadlovým prostorem,“ řekl šéf marketingu Jürgen Stackmann.

„Rapid je také naší odpovědí na měnící se požadavky zákazníků,“ vysvětlil Stackmann. „Lidé chtějí být mobilní, ale nemohou nebo nechtějí za svou mobilitu vydávat mnoho peněz. Současně za výhodnou cenu očekávají atraktivní auto s dostatečnou nabídkou prostoru a veškerým komfortem.“

Podrobnou reportáž z testů modelu Škoda Rapid najdete v příštím vydání motoristického časopisu AutoforDrive.

Sdílejte tento článek na Facebooku