Model Dacia Duster, který vzbuzoval při svém představení minimálně rozpaky, zahýbal trhem s terénními vozy nebývalým způsobem. Nejdřív mne trochu zaskočila zpráva, že Francouzi jsou jím nadšeni a trhají rekordy v objednávkách, dorazilo mne později číslo prodaných vozů v ČR za rok 2010 – 523 ks a 9. místo na žebříčku prodejů. Přitom se Duster začal u nás prodávat až v pozdním jaru či dokonce počátkem léta. Dacia se netají tím, že cena vyrazí každému dech. Postavila na ní i svůj reklamní spot. Tak levné auto by podle něj nechtěl jen nafoukaný snob. Co nám Duster předvedl v reálné situaci, se dozvíte v následujících řádcích. Testovaný model:
Dacia Duster 1.5 dCi 110 k FAP
motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec Common-rail 1461 cm3
výkon: 80 kW/110 k při 4000 ot./min.
točivý moment: 240 Nm při 1750 ot./min.
rozměry: délka 4315 mm, šířka 1822 mm, výška 1625 mm
rozvor náprav: 2673 mm
Parametry terénního vozu, poměrně nízká hmotnost, robustní karoserie a v interiéru vše podřízeno hlavnímu cíli – bezkonkurenčně nízké ceně. Na první pohled je Duster, postavený na platformě modelu Logan, rozměrné auto s vysokou světlou výškou, díky níž by si měl poradit s běžnými překážkami. Musíte ale počítat s tím, že za verzi s pohonem všech kol si budete muset připlatit k famózní částce 259 900 Kč ještě čtyřicet tisíc. Ale i tak pořídíte terénní auto pod 300 tisíc korun. S tím se konkurenci těžko soupeří.
Pokračování testu najdete v novém čísle časopisu Auto4Drive č.2/2011, který je právě na stáncích.