Výrazný design sedanu Kia Optima zaujal hned při jeho uvedení na evropské trhy před více než dvěma lety. Luxusní vůz, který je určen na dlouhé cesty, dostal ale kvůli zákazníkům v zemích Evropy pod kapotu dieselový agregát, protože ve zdejších podmínkách není zvykem pořizovat si rozměrné limuzíny se zážehovými motory.Testovaný model:
Kia Optima 1,7 CRDi
motor: vznětový čtyřválec 1685 cm3
výkon: 100 kW/136 k při 4000 ot./min.
točivý moment: 320 Nm při 2000 – 2500 ot./min.
rozměry: délka 4845 mm, šířka 1830 mm, výška 1455 mm
rozvor náprav: 2795 mm
Facelift, kterým model nedávno prošel, se výrazněji projevil na vnějším vzhledu hlavně pozměněným tvarem předních mlhovek a malými úpravami na světlometech. Bylo by také zbytečné měnit toho na vydařeném designu více, Optima totiž byla velmi pozitivně přijata hned při vstupu na trh. Na tom korejském se stala téměř šlágrem sezóny. U nás má pozici o poznání těžší, protože čelí nejen masivní konkurenci evropských značek, ale také svému sesterskému modelu Hyundai i40, s nímž sdílí stejnou platformu.
Úprava interiéru jednoznačně signalizuje zaměření přístrojové desky a středového panelu na řidiče, dlouhá a široká loketní opěrka i pohodlná sedadla zase uspokojí i náročného cestujícího. Pochvalu si zaslouží zpracování, po najetých deseti tisících v kabině nic nepovrzává a dobré je i odhlučnění vnitřního prostoru. Přepracování středové konzoly v rámci faceliftu je jednoznačně ve prospěch nové Optimy. Podle celkové délky a rozvoru je patrné, že o místo tu pasažéři bojovat nemusí a i na zadních sedadlech je možné komfortní cestování. Musíte ovšem počítat s menší vzdáleností mezi hlavou a stropem, lidé vysokého vzrůstu ji nejspíš budou vnímat dost kontaktně. Zavazadelník rovněž není na prostor skoupý, poskytuje 505 l pro vaše zavazadla.
Pod kapotou najdete buď dvoulitrový benzín s výkonem 165 koní nebo naftový čtyřválec 1,7 CRDi se 136 koňmi, používaný ve vozech Kia a Hyundai. Je nasnadě, že právě dieselový motor jsme měli v testu, protože benzínový agregát se v hledáčku potenciálního zákazníka asi moc neobjeví. Pokud hledáte vůz pro klidnou jízdu na dálničním limitu, pak vás tento motor uspokojí, ale sedanu velikosti Optimy by rozhodně slušela výkonnější jednotka. I když pro firemní klientelu, která dává mimo jiné přednost i ekonomickému provozu, máme dobrou zprávu – spotřeba je velmi příznivá: po dobu redakčního testu ukazoval palubní počítač 7,9 l/100 km, při kombinovaném provozu slibuje výrobce 5,1 l/100 km. Na dynamickou jízdu se s ním ale nechystejte. Jednak jej šestistupňový automat drží docela zkrátka (ale můžete mít i manuální šestistupňovou převodovku), a pokud vezmete řazení do ruky sami pomocí pádel, dočkáte se hlasitějšího projevu motoru, větší akcelerace ale nikoliv.
Podvozek řešený na přední nápravě McPhersonem a vzadu víceprvkem, na obou nápravách s vinutými pružinami, plynovými tlumiči a zkrutným stabilizátorem je naladěn na komfortní jízdu, dobře tlumí přejezdy nerovností a po dálnici vám nabídne vyrovnaný jízdní projev, při němž se i cestující na zadních sedadlech budou cítit pohodlně. Vzhledem k parametrům karoserie, která je dlouhá a nízká, by se dala očekávat jistější boční stabilita ve vysoké rychlosti, ve stotřicítce ale nebudete mít problémy.
Vzhledem k délce vozu oceníte zadní parkovací kameru, která je v nejvyšším stupni výbavy Exclusive ve standardu. Taktéž je v základu této výbavy i integrovaná navigace. Barevný 4,3“ displej najdete ve všech modelech kromě základního (výbava Active), stejně je na tom i přední a zadní parkovací asistent. Více vyspělých asistenčních systémů můžete získat v rámci paketu Techno (příplatek 35 000 Kč), který zahrnuje inteligentní parkovací systém, sledování mrtvého úhlu, asistenci pro jízdu v pruhu a signalizaci vozidel přijíždějících z boku při couvání z parkovacího místa.