Jeep Renegade – reportáž

Sdílejte tento článek na Facebooku

Když se objevily první zmínky o nejmenším Jeepu, jednou z hlavních otázek bylo zachování mimořádných terénních schopností, jimiž se tradičně vozy této značky vyznačují. Bude totiž k mání nejen jako čtyřkolka, ale také s pohonem předních kol.Podle současného trendu by bylo logické, kdyby se Renegade přidal k zástupu malých SUV či crossoverů, jejichž majitelé dávají přednost lepšímu výhledu z vyvýšeného sedadla a jinak se prohánějí hlavně po městě či na dálnici. Takový ale není. Využívá platformu modelu Fiat 500X, který jsme zatím viděli jen vystavený na pařížském autosalonu, a bude to první Jeep vyráběný v Itálii. Ve Vysokých Tatrách nám předvedl, že se bláta, vody ani výmolů nebojí.

Renegade trochu klame tělem. Na fotografiích působí robustně, na délku přitom měří jen 4236 mm. Jeho design bude jistě vyvolávat různé reakce, protože v sobě spojuje tradiční prvky, které odkazují k ikonickému Jeepu Willys, jako jsou kulaté světlomety nebo hranatá karoserie, ale také moderní pojetí současného malého SUV či městského crossoveru.

Robustnost karoserie umocňuje mohutné oplastování, sebevědomě působí velká mřížka chladiče v tradičním duchu jeepů. Majitelé tohoto vozu nebudou ochuzeni ani o dobrodružnou jízdu bez střechy. Mají na výběr nejen velké elektrické střešní okno, ale také unikátně řešenou střechu My Sky, kterou snadno sundáte, složíte a zastrčíte do kufru. Výběr barev rovněž hraje do karet jak výstředníkům, pro něž je určena oranžová barva laku kombinovaná s výraznými černými plasty, tak staromilcům, kteří dají přednost tmavě zelené nebo černé karoserii ve stylu legendárních jeepů.

Prostor uvnitř Jeepu Renegade si zachovává ráz značky a nabízí funkční plasty a ergonomické ovládání. Pochvalu si zaslouží řešení tlačítek a kruhových voličů – jsou dostatečně velké pro snadnou obsluhu a intuitivní používání i při terénní jízdě. Stejně praktické je i madlo umístěné přímo před spolujezdcem, protože při přejezdu výmolů nebo terénních překážek budete muset i vzhledem k délce vozu s nějakým tím poskočením zádi a nakláněním kabiny počítat. Trochu nepatřičně tu působí standardní 5 palcová obrazovka systému Uconnect, můžete si ale připlatit za 6,5 nebo 7 palcový multifunkční displej.

Řidiče upoutá velký přístrojový štít s virtuálními ukazateli a také rozměrným informačním displejem. Sedadla jsou pohodlná a nepostrádají náznak bočního vedení. Vydařené je rovněž barevné řešení doplňků v interiéru, ať už se jedná o obložení kolem řadicí páky, reproduktorů audiosoustavy nebo výdechů klimatizace. Díky hranatému tvaru střechy je prostor uvnitř poměrně vzdušný, na zadních sedadlech se rovněž usadíte pohodlně, i když přece jen tu není tolik místa pro kolena například i kvůli délce rozvoru, která je 2570 mm. Zavazadelník nabídne 351 litrů objemu, sklopením sedadel jej zvětšíte na celkových maximálních 1297 litrů.

Pojďme se ale podívat na terénní schopnosti, které jsme slibovali v úvodu. Především jsou k dispozici dva systémy pohonu 4×4 – Active Drive a Active Drive Low – ten má navíc plazivý převod 20:1 pro těžký terén a uzávěrku diferenciálu. Oba dva pracují se systémem trakce Selec-Terrain, který má možnosti nastavení na Snow – sníh, Sand – písek, Mud – bahno a automatický režim Auto. Nejvyšší výbava Trailhawk má navíc režim Rock pro jízdu po kamenitém povrchu.
Obvyklá překážka menších SUV při terénním využití, tedy malá světlá výška, u Jeepu Renegade nepřichází v úvahu. Jeho světlá výška totiž činí až 220 mm a zavěšení kol umožňuje výkyv náprav až 205 mm. To se ovšem týká verze s pohonem všech kol a verze Trailhawk, která má pro terénní výkony nejlepší průpravu, a to i v podobě větších nájezdových úhlů – vpředu 30,5 stupňů, vzadu 34,3 stupňů a přechodový úhel je 25,7 stupňů. Mimochodem tato verze má ještě další terénní náčiní – ochranné kryty podvozku, speciální nárazníky vpředu i vzadu a červená tažná oka. Poměrně dobře si ale v terénu počínají i ostatní verze, jen u předokolky musíte hlídat omezení v podobě světlé výšky 175 mm.

Překvapivá je jízda po silnici – když si odmyslíte neduhy krabicovitých karosérií, jako je naklánění v zatáčkách nebo větší aerodynamický hluk, čeká vás svižný projev, minimální houpání, tužší a dobře ovladatelný podvozek. Průjezdu zatáčkami pomáhá pohon všech kol a přejezdy nerovností jsou docela dobře odfiltrovány.
Co se týče motorizací, je nabídka poměrně široká. Celkem můžete sestavit devět kombinací motorů a převodovek:
– 1.4 MultiAir2 Turbo 140 k s technologií Stop&Start, pohonem 4×2 a šestistupňovou manuální převodovkou
– 1.4 MultiAir2 Turbo 140 k s technologií Stop&Start, pohonem 4×2 a dvouspojkovou převodovkou DDCT
– 1.4 MultiAir2 Turbo 170 k Stop&Start s pohonem 4×4 a devítistupňovou automatickou převodovkou
– 1.6 MultiJet II 120 k Stop&Start s pohonem 4×2 a šestistupňovou manuální převodovkou
– 2.0 MultiJet II Stop&Start 120 k s pohonem 4×4 a šestistupňovou manuální převodovkou
– 2.0 MultiJet II Stop&Start 140 k s pohonem 4×4 a šestistupňovou manuální převodovkou
– 2.0 MultiJet II Stop&Start 140 k s pohonem 4×4 a devítistupňovou automatickou převodovkou
– 2.0 MultiJet II Stop&Start 170 k s pohonem 4×4 a devítistupňovou automatickou převodovkou
– 1.6 E.torQ Stop&Start 110 k v konfiguraci 4×2 s pětistupňovou manuální převodovkou

Při uvedení na trh vám Jeep nabídne speciální verzi Opening Edition, která zahrnuje jak možnost volby pohonu předních kol, tak i čtyřkolku. Jinak vychází z druhé nejvyšší výbavy Limited a budete vybírat výhradně mezi bílou a oranžovou karoserií, obě v kombinaci s černou střechou. V interiéru čekají kožená sedadla, 6,5 palcový displej, dvouzónová klimatizace a zadní parkovací senzory a další zajímavé prvky výbavy. Tento „otevírák“ vás přijde na 620 900 Kč s motorem 1.4 MultiAir2 o výkonu 140 koní. Pokud toužíte po svalnatém off-roadu, pak si na verzi Trailhawk, což znamená výhradně dvoulitr s výkonem 170 koní, připravte 806 900 korun.

Sdílejte tento článek na Facebooku
Předchozí článek
Následující článek