Honda CR-V – redakční test

Sdílejte tento článek na Facebooku

Honda zařadila naftový agregát u modelu CR-V do nabídky až v roce 2005, přestože tento úspěšný crossover brázdil silnice již od roku 1995 a hned o pět let později zahájila výrobu evropské verze v britském výrobním závodu ve Swindonu. V nabídce je ještě benzínový motor podobného výkonu (114 kW/156 k), ale je jasné, že u nás se asi bude těšit mnohem většímu zájmu dieselová motorizace. Proto jsme si do testu vybrali právě tu.Testovaný model:

Honda CR-V 2.2 i-DTEC 4×4

motor: vznětový čtyřválec 2199 cm3

výkon: 110 kW/150 k při 4000 ot./min.

točivý moment: 350 Nm při 2000 ot./min.

rozměry: délka 4570 mm, šířka 2095 mm vč. zrcátek, výška 1685 mm

rozvor náprav: 2630 mm

Od prvních jízd v rámci novinářské prezentace bylo jasné, že vlastnosti nové CR-V se nám budou líbit. Navíc jak během krátkého testu, tak i při větším redakčním testování nám počasí nadělilo pořádnou dávku sněhu. Díky tomu jsme pořádně vyzkoušeli, co CR-V dokáže ve ztížených podmínkách. Ačkoliv Honda nabízí i jednu variantu vozu s pohonem pouze předních kol, nám se „čtyřkolka“ u testovaného vozu setsakra hodila.

Design čtvrté generace sice drží vývojovou linii modelu, ale celkově jakoby se trochu vracel k původnímu stylu první generace. Křivky se trochu přiostřily, záď nabrala více dynamiky. Vůz je o něco nižší, což oceníte při nastupování, stále ale máte dobrý pocit z vysokého sezení za volantem s dobrým výhledem na silnici. Zlepšuje ho i posunutí čelního skla a větší rozsah nastavení volantu i sedadla řidiče. Velkorysý je prostor zavazadelníku, který pojme 589 l nákladu.

Pochvalu si zaslouží interiér, který sice neopouští obvyklé tvrdší plasty, působí ale uživatelsky velice příjemně a cestující se tu cítí pohodlně. Ani ovládání tlačítek není nijak složité a brzy se s ním sžijete. Na zadních sedadlech je opravdu dostatek prostoru i pro cestování na delší vzdálenosti, a ani pasažéři vyšší postavy se tu nebudou cítit stísněně. Místo pro lokty, kolena i hlavu je dost, navíc dělení sedadel v poměru 60/40 a snadné sklápění vám nebrání v naložení větších věcí. Lyže, snowboardy, kola, stany a jiné potřeby pro kempování, to vše snadno do CR-V naložíte a převezete. Není divu, že je tento model oblíben pro rodinné cestování.

Pro model CR-V používá Honda systém pohonu všech kol Honda Real Time AWD. Dosavadní hydrauliku ale nahradila elektronika a tím získal pohon kromě odlehčení hmotnosti i rychlejší reakci při nutnosti zvýšení trakce. Pro připojení hnacího hřídele k zadnímu diferenciálu stále využívá lamelovou spojku, namísto dvou hydraulických čerpadel a kulové vačky z předchozích systémů je ale nyní použit elektromotor, který pohání jedno hydraulické čerpadlo ovládající spojku. Elektromotor je ovládán inteligentní řídicí jednotkou, která zajišťuje přenos výkonu v závislosti na podmínkách.

Nová generace CR-V je také ve znamení asistenčních systémů. Kromě podpory rozjíždění do kopce a sjíždění prudkých svahů tu máme také systém pro udržování v jízdním pruhu a adaptivní tempomat, jejichž spolupráce funguje téměř jako autopilot. Zkušenost s tímto spojením byla dobrá, i když při současném stylu jízdy českých řidičů vyvstává téměř nepřetržitě během cesty tolik situací, které musíte řešit, že si příliš dlouho jízdu s podporou asistentů dopřát nemůžete.
Dieselový motor i-DTEC je celohliníkový, napříč uložený čtyřválec s rozvodem DOHC, s čtyřmi ventily na válec, turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek, piezoelektrickými vstřikovači a sekundárním vyvažovacím hřídelem. Plynule regulovatelný ventil pro regulaci víření proudu vzduchu v sacím potrubí zajišťuje přesné řízení míry víření, jež ve válcích za všech okolností vytváří ideální prostředí pro spalování. To přispívá ke snížení hlučnosti (díky omezení klepání) a k plynulejšímu přísunu výkonu. Standardně dodávaný filtr pevných částic a technologie recirkulace spalin přispívají ke snížení emisí i úspornějšímu provozu.

V testovaném vozu jsme vyzkoušeli pětistupňovou automatickou převodovku, která byla v řadě detailů inovována. Nový ohřívač nízkoviskózního převodového oleje jej rychleji ohřeje na provozní teplotu díky využití tepla chladicí kapaliny, čímž se zlepší podmínky při studeném startu. Její spolupráce s motorem je hladká, i když v některých případech bychom uvítali přece jen rychlejší reakci. Chod motoru je kultivovaný a klidný, jeho zvuk v kabině nijak neruší, a tak na dálničním limitu uslyšíte jen aerodynamický hluk, s kterým si vzhledem k prostorovému uspořádání karosérie poradí skutečně jen málokterá automobilová značka.

Motor o výkonu 150 koní si s CR-V docela dobře poradí. Zrychlení z 0 na 100 km/h je přijatelných 10,6 sekund, maximální rychlost 190 km/h. Na uváděnou spotřebu 6,8 l se nám bohužel během redakčního testu dostat nepodařilo, pohybovala se spíš kolem 9 litrů, ale lze to do jisté míry připsat i skutečně extrémně zimním podmínkám a převládajícímu podílu terénu na celkové době jízdy.

Sdílejte tento článek na Facebooku