BMW M2 – Rovnou na okruh… – test

Sdílejte tento článek na Facebooku

Adrenalinové písmeno „M“ ve spojení se značkou BMW rozjitří smysly všech petrolheadů. Testovali jsme druhou generaci BMW M2 a byli jsme nadšeni. Vůz je prostě po čertech rychlý.

Pálení benzínu je disciplína, která se postupně vytrácí i ze segmentu sportovních aut. Elektrifikace se pomalu ale jistě vkrádá i mezi sporťáky, takže M2, kterou pohání přeplňovaný třílitrový šestiválec, je skoro jako zjevení v záplavě hybridů a elektromobilů, které teď výrobci uvádějí na trh. Osmiválce opustily „M“ divizi už před pár lety, co nového tedy přinesla tato generace? Například to, že v základu je osmistupňová automatická převodovka, zatímco za manuál si připlatíte. Důvod? Samozřejmě náklady – automat dnes žádá většina, manuál je jen pro fajnšmekry.

Pořád je hodně kompaktní, oproti předchůdci ale pořádně narostlo. Do délky skoro o dvanáct centimetrů (nový model měří 4,58 metru) a v rozvoru o pět centimetrů na 2,747 metru. Zvětšil se rozchod kol vpředu i vzadu. Nejviditelnější jsou ovšem detaily přídě, která sice stále vychází z charakteristických ledvinek, jsou ale hodně hranaté a bez ozdobných lišt. Další nepřehlédnutelný prvek je nasávací otvor v předním nárazníku, rozdělený do několika sekcí pro optimální proudění vzduchu k motoru i kolům. Kroužkovým předním světlometům dávno odzvonilo, teď má M2 úzká a nízká světla s tenkými trubicemi denního svícení a jednou lampou pro potkávací i dálková světla. Záď nenechá nikoho na pochybách – výrazný spoiler na víku kufru, velké otvory pro obtékání vzduchu, dělený difuzor – tento vůz bude jezdit po čertech rychle.

Než se necháme unést výkonem 460 koní, což je mimochodem o 90 víc než u předchůdce, propátráme ještě kabinu. Dva velké displeje spojené do dlouhého pásu tvoří přístrojový štít a rozhraní infotainmentu, palubní deska je orientovaná na řidiče a na středové konzole naštěstí nechybí páka automatické převodovky, takže nehrozí žádná hra s tlačítky, ale skutečné řazení, případně i použití páček na volantu. Perfektně tvarovaná sedadla vpředu a dvě menší sedačky v druhé řadě, to je interiér, který posádku pevně obklopuje pro intenzivní jízdní zážitky. Pro úplnost ještě objem zavazadelníku – vejde se do něj 390 litrů nákladu, což je pro sportovní auto tohoto typu docela slušný parametr.

Řadový šestiválec s výkonem 460 koní nezklame očekávání žádného fanouška značky – z nuly na stovku zrychluje za 4,1 sekundy, na dvoustovku zrychlí za 13,5 sekundy, přičemž dosahuje maximální rychlosti 250 km/h. Podle tabulek slibuje kombinovanou spotřebu 9,8 l/100 km, což je těžko konfrontovat s výsledky testu, protože hodně záleží na jízdním stylu. My jsme vystřídali způsobné projíždění městem s rychlou dálnicí i sportovními okreskami a zaznamenali jsme výsledných 13,5 litrů. Fascinující nástup výkonu, který přichází okamžitě po sešlápnutí plynu, v ničem nebrzdí sportovně naladěná převodovka, sázející rychlosti neskutečně svižně.

Výkon motoru je samozřejmě přenášen na zadní kola, přičemž na zadní nápravě účinkuje M diferenciál. Dokáže vyrovnat rychlost otáčení jednotlivých zadních kol v zatáčkách a také preferovat kolo s lepší trakcí. Pracuje s obvyklými parametry – kromě rychlosti jízdy a otáčení kol také s bočním zrychlením, natočením volantu a stáčením kolem svislé osy. Výsledek? Excelentní stabilita, rychlé průjezdy zatáčkami a zadek pevně sedící na asfaltu. Do lehkého sklouznutí se mu vůbec nechce, a tak pokusy o driftování by měly v každém případě začínat na uzavřeném okruhu. Ostatně, díky elektronicky řízeným tlumičům, adaptivnímu podvozku a možnosti regulace prokluzu kol se dá M2 nakonfigurovat tak, aby se s ní dalo jezdit jak v běžném provozu, tak v extrémním sportovním módu. A pak je tu tlačítko M Mode, které umožňuje volit z přednastavených režimů Road, Sport a také Track, jež je určen výhradně pro jízdu na okruhu. V posledně jmenovaném módu se budou hodit funkce časomíry Laptimer a elektronický instruktor M Drift Analyser.

BMW M2 v aktuálním ceníku najdete v základu od 1 864 200 Kč, v případě testovaného vozu se spoustou karbonových dílů v rámci možností M Performance se cena dostala na výsledných 2 186 578 Kč.

Autor: Josef Žídek, Foto: Romana Černá

Sdílejte tento článek na Facebooku