
Novou škodovku Fabia RS jsme dnes měli možnost poprvé vyzkoušet na okruhu v Sosnové. Počasí nám sice nepřálo, ale nevlídnou náladu střídavě oblačného dne nám RSa v nápadných barvách rozhodně spravila.Fabia a Fabia Combi jsou v našich končinách oblíbené modely. Letos na jaře dostaly posilu v podobě sportovní RS řady, a to v obou verzích. Škoda Fabia RS je oproti základnímu modelu vybavena nejen mnoha logy RS, která signalizují sportovní naladění vozu, ale také odlišným předním nárazníkem a integrovanými kruhovými mlhovkami. Výjimečnost prozrazují také 17″ kola z lehké slitiny Gigaro vyvinutá speciálně pro RS, červeně lakované brzdové třmeny, které prosvítají za paprsky kol nebo tónovaná skla. Zádi dominuje nový nárazník s difuzorem a nepřehlédnutelná je dvojitá koncovka výfuku. Střecha a střešní spoiler mohou být u verze Fabia hatchback na přání a v závislosti na barvě vozu lakovány ve třech různých odstínech: volit lze mezi černým, bílým a stříbrným. Střešní spoiler mimo jiné zesiluje u obou karosářských variant přítlak zadní nápravy při rychlé jízdě.
Sportovní podvozek s asistenčními systémy ESP, ABS, ASR, naladěnými na vysoké jízdní výkony, propůjčuje vozům Fabia RS bezpečné a agilní jízdní vlastnosti. Mimořádný požitek z průjezdu zatáčkou přináší nová funkce XDS, která elektronicky jemně přibrzdí při jízdě v zatáčce tzv. „pod plynem“ přední vnitřní kolo, což má za následek zvýšení točivého momentu na vnějším předním kole. Stáčivý moment, který tím vzniká, v podstatě táhne vůz do zatáčky a dodává mu vynikající agilitu.
První dojmy z jízdy
Díky tomu, že právě máme v testu jeden ze sportovních vozů, na jehož test se můžete těšit za pár dní, můžeme vám hned po ujetých cca 200 kilometrech prozradit, jaký je první dojem z Fabie RS. Podvozek není přehnaně tvrdý, což vás na českých silnicích ochrání před překousnutím jazyka a přitom si auto zachová sportovní styl. Sedadlo je trochu výš, než byste u sportovního auta čekali, takže si jízdu ve Fabii Rs mohou dopřát i starší motorističtí nadšenci, aniž by museli večer po jízdě cvičit kvůli bolavým zádům.
Přitom si ale užijete drsný, sportovní zvuk motoru – čtyřválcového benzínu s dvojitým přeplňováním, který při objemu 1,4 l podává výkon 132 kW (180 k) a dosahuje maximálního točivého momentu 250 Nm. Maximální rychlost 224 km/h (Combi 226 km/h) a zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 7,3 sekundy pro obě varianty karoserie slibují skutečně sportovní svezení. Automatická sedmistupňová převodovka DSG s možností manuálního řazení Tiptronic slibuje také zajímavý sportovní zážitek.
Více informací pro vás připravíme při obvyklém týdenním redakčním testu.