Volvo uvede plug-in hybrid na trh

Sdílejte tento článek na Facebooku

Již počátkem roku 2012 uvede společnost Volvo Cars na trh sériově vyráběný hybridní automobil s možností dobíjení z elektrické zásuvky (tzv. plug-in hybrid). Elektrická energie z baterií uspokojí potřeby denního dojíždění u plných 75 procent evropských řidičů. Při jízdě na delší vzdálenosti elektromotor zastoupí úsporný dieselový hybridní agregát.Kombinovaný dojezd dosahuje přibližně 1 200 kilometrů. Emise oxidu uhličitého budou v průměru 49 gramů na kilometr a spotřeba by se měla pohybovat kolem 1,9 litru na 100 km. Plug-in hybridy představují atraktivní typ automobilu, který uživatelům nabízí to nejlepší jak z elektrického pohonu, tak z konvenčních hnacích ústrojí: mimořádně nízkou spotřebu paliva a emise CO2 v kombinaci s dlouhým dojezdem a vysokým výkonem.

Elektřina je jako palivo pro automobily mimořádně vhodná. Elektromotor se vyznačuje vysokou účinností a spotřebovává pouze pětinu energie než odpovídající motor spalující fosilní paliva. Plug-in hybridy Volvo budou poháněny robustním elektromotorem napájeným z lithium-iontových baterií. Při každém brzdění vozidla je navíc získávána další elektřina.

Baterie vozidla lze pohodlně nabít z běžné domácí zásuvky. Elektřina jako palivo je mnohem levnější než benzín nebo nafta, což vede k nižším provozním nákladům. Dobití baterie bude trvat přibližně pět hodin. Plug-in hybrid bude schopen ujet až 50 kilometrů pouze na elektřinu. Při provozu na baterie vůz nevypouští vůbec žádné škodliviny.

Jako doplněk elektromotoru bude pod kapotou umístěn také jeden z úsporných dieselových motorů Volvo, který bude optimalizovaný pro provoz na obnovitelnou syntetickou naftu, a který bude splňovat náročné připravované emisní normy.
Dieselový motor může být používán buď samostatně, nebo v kombinaci s elektromotorem, aby se dosáhlo optimálního výkonu a využití energie. Dieselový motor může například vypomoci elektromotoru (nebo ho zcela nahradit) při vysokých rychlostech nebo při poklesu množství energie v bateriích, zatímco elektromotor může nabídnout dodatečný točivý moment při nižších otáčkách. Možnost kombinovat tyto dva zdroje energie poskytuje vlastníkovi vysoký výkon a bezproblémové používání.

Většina jízd automobilem je na krátké vzdálenosti – do zaměstnání a zpět. To znamená, že připravovaný plug-in hybrid Volvo dokáže uspokojit přepravní požadavky většiny lidí. Při jízdě na delší vzdálenosti dojde k automatickému nastartování dieselového motoru, který automobilu poskytuje vlastnosti a dojezd srovnatelné s konvenčními automobily poháněnými dieselovým motorem.
Podle standardizovaného certifikačního jízdního cyklu NEDC by měla být hodnota emisí CO2 produkovaných plug-in hybridem Volvo nižší než 50 g/km.

Vzhledem k vysokým cenám baterií se očekává, že prodejní cena plug-in hybridu bude výrazně vyšší než cena běžného vozu s dieselovým motorem. Náklady na elektřinu používanou jako palivo jsou však v porovnání s naftou třetinové, což vysokou pořizovací cenu částečně (nikoliv však zcela) kompenzuje.
Společnost Volvo Cars se domnívá, že plug-in hybridy budou pro určité skupiny zákazníků komerčně způsobilé v roce 2012, přičemž s rostoucím výkonem a klesající cenou baterií se bude počet zájemců o tyto vozy postupně rozšiřovat.

Sdílejte tento článek na Facebooku