Seat Leon Cupra 280 – test

Sdílejte tento článek na Facebooku

Seat Leon se povedl ve své základní verzi, dobře vypadá i kombi, skutečným požitkem je ale nejvýkonnější verze Cupra. Nejen mimořádně výkonný dvoulitrový motor, ale také sportovní designové doplňky z něj dělají přitažlivé auto, v němž za přijatelnou cenu dostanete odpovídající adrenalinové zážitky. Testovaný model:

motor: zážehový čtyřválec 1984 cm3

výkon: 206 kW/280 k při 5600 ot./min.

točivý moment: 350 Nm při 1750 – 5600 ot./min.

rozměry: délka 4271 mm, šířka 1816 mm, výška 1435 mm

rozvor náprav: 2631 mm

V bílém laku, s pětipaprskovými koly, červenými třmeny brzd a emblémem vlaječky na mřížce chladiče nemůže Cupru žádný automobilový fanoušek ignorovat, vizuálním dojmem to ale nekončí.
Každý, kdo se v autech trochu vyzná, totiž dobře ví, co znamená Cupra. Nejvýkonnější modely značky Seat jsou nejen designově vypilované, ale také výborně vyladěné pro dynamickou jízdu. Nejrychlejší Leon všech dob na tom není jinak. Z nuly na stovku zrychluje za 5,8 sekundy, maximální rychlost má omezenu na 250 km/h. To by samo o sobě nestačilo k přívlastku „sportovní“, Leon Cupra má ale také perfektně naladěný podvozek, lehkou konstrukci, samosvorný diferenciál na přední nápravě a výkonné brzdy.

Design Cupry je zvýrazněn velkými nasávacími otvory v předním nárazníku, vzadu vás upoutají dvě oválné koncovky výfuku. Od běžných modelů Leon se odlišuje také 19 palcovými koly s titanovým lakováním nebo černými kryty zpětných zrcátek. Je o necelý centimetr delší než základní model a je snížena o 24 mm.

V interiéru na vás čekají perfektní sedadla s bílými lemy, která jsou nejen atraktivní, ale mají také výborné boční vedení a jsou ideálně vytvarována pro sportovní jízdu. Cítíte se v nich dobře i během delší jízdy. Přehledné a téměř minimalistické řešení přístrojové desky a středového panelu působí velmi čistě, tady by ale možná neškodilo přidat o maličko víc sportovních prvků, i když tu jsou samozřejmě hliníkové pedály a zploštělý kožený volant. Je příjemné, že se nemusíte vzdát 380 litrů objemu zavazadlového prostoru, který je shodný se základním modelem.

Jednotka 2.0 TSI s turbodmychadlem využívá dvojitého vstřikování paliva (přímé vstřikování do válců je doplněno nepřímým vstřikováním do sacího potrubí). Přestože nabízí impozantní výkon 280 koní, slibuje v kombinovaném provozu ekonomicky zajímavou spotřebu 6,6 l/100 km. Těžko říct, zda se někdy nabažíte dynamického projevu tohoto energického motoru, abyste mohli začít jezdit „na spotřebu“. Ta naše během redakčního testu byla mezi 11 a 12 l/100 km. Chod motoru je tichý a kultivovaný i během akcelerace, která probíhá tak dynamicky, jak slibují papírové údaje. Skoro si říkáte, že by trochu „řevu“ neškodilo, aby byl váš dojem z jízdy dokonalý. Pokud ale volíte režim „Cupra“ určený pro závodní okruh, zvuk motoru je posílen sound systémem. Kromě šestistupňové manuální převodovky, která řadí přesně a dobře a měli jsme ji i v našem testovaném voze, můžete volit i automat DSG.

Zavěšení kol je přizpůsobeno sportovnímu charakteru vozu – na přední nápravě McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem, na zadní pak multi-link s vinutými pružinami a kapalinovými tlumiči. Adaptivní podvozek se dokáže přizpůsobit aktuálním jízdním podmínkám za pouhé milisekundy. Kromě režimu „Cupra“ můžete volit i „Comfort“ pro hladkou jízdu nebo „Sport“ pro dynamičtější projev. Uzávěrka diferenciálu přední nápravy vylepší průjezd zatáčkami – využívá elektronicky řízenou a hydraulicky ovládanou sadu lamel a dokáže v případě potřeby přenášet až sto procent hnací síly na jedno kolo. Cupra také využívá progresivní řízení (variabilní ozubení na hřebenové tyči) a umožňuje dvoustupňovou deaktivaci stabilizačního systému. ESP můžete buď v prvním stupni nastavit na sportovnější režim s deaktivovaným protiprokluzem, nebo jej zcela vypnout.

Pokud se toužíte seznámit s temperamentním Leonem Cupra, pak si připravte nejméně 669 900 Kč, což je akční cena (s manuální převodovkou). Ve standardu za ni dostanete mimo jiné i LED světlomety vpředu i vzadu, mediasystém s barevným dotykovým displejem 5,8“, čalounění předních sedadel alcantarou nebo multikolizní brzdu. Můžete si ovšem připlatit například za skořepinová přední sedadla (33 000 Kč), navigační systém (22 000 Kč) nebo některou ze speciálních barev laku.

Sdílejte tento článek na Facebooku