Největší SUV značky Audi – model Q7, znamenal především velkou odtučňovací kúru – auto nyní váží až o 325 kg méně. Ruku v ruce s tím šlo i „šlankovnější“ pojetí designu, které vozu dosud až příliš robustnímu hodně prospělo.
Velká SUV čelí dlouhodobě kritice ohledně svého neekologického provozu. Protože Audi Q7 patří mezi ty největší, vybrali jsme si je na delší cestu, abychom zjistili, zda je nyní možno s třílitrovým šestiválcem dosáhnout nízké spotřeby, kterou výrobce sliboval při uvedení nového modelu.
Oblé tvary vzaly u Q7 definitivně za své a i po více než roce působí ostré linie současně a moderně. Zeštíhlené boky a snížená přední maska přispívají dynamičtějšímu vzhledu, rozměry se ovšem nezmenšily jen opticky – na délku ubylo 37 mm a na šířku 15. I přesto je Q7 pořád hodně široká, a tak v době uzavírek dálnic, a především D1, kterou jsme nemohli vynechat, musíte počítat s trvalou jízdou v pravém jízdním pruhu. Do levého se totiž nedostanete, protože to jednak zapovídá dopravní značka s maximální šířkou 2,2 metru, ale také byste skutečně riskovali boční plechy. Testovaný vůz má naštěstí outdoorové oplastování po bocích, vpředu i vzadu, což obavy o bílý lak trochu zmenší, přesto ale kvůli šířce auta občas uvíznete v zácpě mezi kamiony.
Interiér vozu této třídy by měl nabídnout to nejlepší a to se Q7 daří výborně. Kožené čalounění v kombinaci s dřevěným obložením palubní desky (střídá se hnědé dřevo s klavírovým lakem) nedává prostor pro výhrady. Rovněž dílenské zpracování nemá chybu a citlivé chromové orámování ovladačů klimatizace na středové konzole je dostatečně elegantní.
Trochu méně luxusně působí volně stojící displej infotainmentu, který se automaticky zasouvá do palubovky po vypnutí motoru. V porovnání s ostatními díly v interiéru je totiž dost malý. Odráží to patrně jeho klesající význam pro řidiče, protože ten si může všechny požadované informace včetně mapy navigace zobrazit v přístrojovém štítu prostřednictvím virtuálního kokpitu. Ten samozřejmě nemusí vyhovovat každému, ale je to věc zvyku, pokud vám jde o komfort při řízení, pak těžko budete hledat lepší řešení. Pozitivní dojmy jsou umocněny výborným výhledem na všechny údaje jak v kruhových virtuálních přístrojích, tak na velké informativní ploše mezi nimi. Kromě toho máte k dispozici také head-up displej.
Pohodlnost sedadel po tisícikilometrové cestě rozhodně oceníte, v letním období pak vyloženě potěší možnost jejich odvětrávání. Druhá řada sedadel je dobře přístupná širokým dveřním otvorem, tři dospělí zde sedí bez omezení a mají rovněž možnost nastavit si sedadla podle potřeby. Příplatkovou čtyřzónovou klimatizaci v testovaném vozu oceníte v případě, že cestujete s celou rodinou, luxusně se budou mít i vaše zavazadla, která mají jen pro sebe 890 litrů prostoru. Pro snazší nakládání je práh zavazadelníku snížen skoro o pět centimetrů. Víko kufru se otevírá a zavírá elektricky, případně i pohybem nohy pod nárazníkem.
Pro třílitrový naftový šestiválec jsme si tentokrát připravili nelehký úkol, totiž přesvědčit nás, že dokáže být úsporný tak, aby se přiblížil uváděné kombinované spotřebě 5,7 l/100 km. Jinak totiž svými parametry připomíná spíš lehkonohý sportovní vůz – z nuly na stovku akceleruje za 6,3 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 234 km/h. Co se týče zrychlování, nebyly nejmenší potíže na dálnici, na okresce, ani při předjíždění kdekoliv to bylo potřeba. Výkonný motor rozhýbe auto snadno a rychle, osmistupňový automat vám nedá šanci použít pádla pod volantem k ručnímu řazení, protože to sám zvládne přesněji a rychleji. O to větší překvapení přináší spotřeba paliva. Na dálnici se dá jet krátkodobě i za 5,5 litru, na okresce se při klidné jízdě bez dalšího omezování pohodlí dostanete na 6,3 l, průměrná spotřeba během testu pak byla 7,3 l/100 km, a to při plném využití klimatizace.
Jízdní vlastnosti se dají vyjádřit jedním slovem – pohodlí. Naladění podvozku je za všech okolností a ve všech jízdních režimech komfortní, to znamená, že ani na příplatkových 20 palcových kolech nepocítíte nerovnosti. Náklony v zatáčkách jsou maximálně potlačeny, pohon všech kol quattro s příplatkovým řízením všech kol (to znamená, že zadní kola jsou natáčena v závislosti na jízdní situaci a natočení předních kol, to je u Q7 novinka) projíždí silnici jako přes kopírák. Chvíli máte za volantem pocit, že tu ani nemusíte být, protože asistenční systémy zvládnou skoro všechno za vás.
Testovaný model:
Audi Q7 3.0 TDI quattro
motor: vznětový šestiválec 2967 cm3
výkon: 200 kW/272 k při 3250 – 4250 ot./min.
točivý moment: 600 Nm při 1500 – 3000 ot./min.
rozměry: délka 5052 mm, šířka 2212 mm, výška 1741 mm
rozvor náprav: 2994 mm