Nejrychlejší Ford Mustang GTD má výkon 800 koní

Sdílejte tento článek na Facebooku

FORD PŘEDSTAVIL ZCELA NOVÝ MUSTANG GTD 2025, TECHNOLOGICKY VYSPĚLÝ VŮZ INSPIROVANÝ MUSTANGEM GT3, KTERÝ SE PŘÍŠTÍ ROK ZÚČASTNÍ ZÁVODU V LE MANS. KAŽDÁ ČÁST VOZU JE ÚČELNĚ NAVRŽENA. KAŽDÝ TVAR JE ŘÍZEN FUNKCÍ. JE NAVRŽEN TAK, ABY DOKÁZAL JEDINOU VĚC: JEZDIT PO TRATI RYCHLEJI, A TO S VÍCE TECHNOLOGIEMI NEŽ ZÁVODNÍ VOZY, Z NICHŽ VYCHÁZÍ. MUSTANG GTD VYVINULA ŘADA STEJNÝCH LIDÍ, KTEŘÍ STOJÍ ZA ZÁVODNÍMI VOZY FORD MUSTANG A VÍTĚZNÝM VOZEM GT V LE MANS. JE POSTAVEN TAK, ABY BYL NEJRYCHLEJŠÍM SILNIČNÍM MUSTANGEM VŠECH DOB.

Pokračování odkazu vítězů Le Mans

Mustang GTD se zrodil z konceptu závodního vozu Mustang GT3, který se příští rok vrátí do Le Mans, a bude vrcholem rodiny Mustangů, která nyní zahrnuje jak silniční, tak závodní vozy určené pouze pro okruhy. Do této rodiny patří nedávno odhalený Mustang GT4, Mustang GT3 a také připravovaný závodní speciál Mustang Dark Horse R a další. Všechny budou pokračovat v postavení Mustangu jako nejvíce nasazované a nejúspěšnější závodní značky společnosti Ford a budou brázdit ulice a tratě po celém světě. Název GTD pro nejnovější Mustang odkazuje na závodní třídu IMSA „GTD“ pro vozy, které jsou postaveny podle technických předpisů FIA GT3. Mustang GTD je navržený a zkonstruovaný ve spolupráci společností Ford a Multimatic, která vyvinula modely Mustang GT3, Mustang GT4 a Ford GT, jenž zvítězil v Le Mans.

Mustang GTD on Track 2

Vypilován pro maximální využití vzduchu

Design je čistě účelový. Každá linie je zaměřena na aerodynamický výkon, od předního splitteru, přes odvětrávanou kapotu a blatníky až po hydraulicky ovládané aktivní zadní přítlačné křídlo připevněné na C sloupku.

Vůz využívá výhod rozsáhlého použití panelů karoserie z uhlíkových vláken ke snížení hmotnosti, snížení těžiště a zlepšení odezvy. Blatníky, kapota, kryt, který nahrazuje víko zavazadlového prostoru, prahy dveří, přední splitter, zadní difuzor a střecha jsou vyrobeny z uhlíkových vláken, na přání se dodává přední a zadní maska z uhlíkových vláken.

Dostupný aerodynamický paket, který zahrnuje komplexní aerodynamický kryt podvozku, je rovněž proveden z uhlíkových vláken a zahrnuje prvky, které byly poprvé použity v automobilových závodech, a také některé technologie, které by byly v závodech nelegální, jako jsou hydraulicky ovládané přední klapky pro řízení proudění vzduchu pro aerodynamickou rovnováhu v koordinaci s aktivním zadním křídlem.

Tam, kde dříve býval zavazadlový prostor, je nyní poloaktivní odpružení, řídící systém hydrauliky a systém chlazení, který využívá závodními vozy inspirovaný kryt, jež nahrazuje víko zavazadlového prostoru a obsahuje dvě nasávací mřížky, které přes výměníky tepla přivádějí vzduch ze zadního skla do tohoto prostoru.

Mustang GTD on Track 3

Extrémní výkon a technologie

Mustang GTD využívá speciálně vyvinutý přeplňovaný osmiválec 5,2 litru se dvěma přívody vzduchu a poprvé v silničním Mustangu namontovaný olejový systém se suchou olejovou vanou, který pomáhá udržovat motor mazaný i během vytrvalého a náročného projíždění zatáček. Nejvyšší otáčky motoru přesahující 7 500 ot/min generují výjimečný zvukový projev prostřednictvím titanového výfukového systému s aktivními ventily.

Veškerý výkon motoru je přenášen na zadní kola prostřednictvím hnací hřídele z uhlíkových vláken připojené k 8stupňové převodovce v uspořádání transaxle pro rozdělení hmotnosti téměř 50/50 mezi přední a zadní kola.

Výjimečné výkony Mustangu GTD dále zvyšuje nejmodernější poloaktivní odpružení, které může měnit tuhost pružin i světlou výšku. Technologie adaptivních tlumičů se spojkovým ventilem a hydraulicky ovládaným odpružením s dvojí intenzitou a výškou pružení poskytuje dva jedinečné režimy, které nezávisle na sobě zvyšují výkon na silnici i na závodním okruhu. Nastavení odpružení umožňuje snížit jízdní výšku v režimu Track o téměř 40 mm a celkově má téměř o čtyři palce širší rozchod kol než Mustang GT. Přední zavěšení poskytuje zvýšenou boční tuhost a lepší kinematiku, zejména při průjezdu zatáčkami s vysokou rychlostí. Zadní zavěšení je vybaveno integrální architekturou tlačných tyčí a vahadel, kde jsou vnitřní tlumiče Adaptive Spool Valve a vinuté pružiny uspořádány do vodorovného kříže a integrovány s pevným, tuhým a hmotnostně úsporným trubkovým pomocným rámem ve stylu závodních vozů. Jedinečná architektura vytváří poměr pohybu od tlačné tyče k tlumiči 1:1, takže vůz přesně reaguje na podmínky na trati.

Přilnavost k vozovce a stabilitu v zatáčkách zajišťují přední pneumatiky o šířce 325 milimetrů – stejně široké jako zadní pneumatiky Fordu GT – zatímco zadní mají šířku 345 milimetrů a jsou osazeny na 20palcových kovaných hliníkových kolech nebo volitelných kovaných hořčíkových ráfcích. Hořčíková kola nabízejí ideální kombinaci hmotnosti a odolnosti a mají podobný design jako závodní Mustang GT3.  Za těmito koly jsou masivní karbon-keramické brzdy BremboTM, které jsou optimalizovány pro odvod tepla, což vede k důraznějšímu a konzistentnějšímu zastavení hlouběji v brzdné zóně. Teplo ze zadních brzd je odváděno pomocí chladicích kanálů umístěných pod zadním zavěšením.

Mustang GTD je vybaven novou technologií Ford s variabilní kontrolou trakce v režimu Track. Ta umožňuje řidiči posouvat hranice možností vozu pomocí modulace výkonu motoru a intenzity zásahu kontroly trakce. Úpravy lze provádět, aniž by řidič musel sundat ruce z volantu, což mu umožňuje přizpůsobit podmínky na trati svým jízdním schopnostem.   Vůz využívá pokročilou elektronickou architekturu převzatou z nového Mustangu sedmé generace, která umožňuje bezproblémovou konektivitu, nesčetné množství personalizovaných jízdních režimů a aktualizace softwaru na dálku.

Výroba bude limitovaná, předpokládaná cena je 300 tisíc dolarů. První vozy budou k dispozici na přelomu let 2024 a 2025.

Sdílejte tento článek na Facebooku