FORD PŘEDSTAVIL ZCELA NOVÝ MUSTANG GTD 2025, TECHNOLOGICKY VYSPĚLÝ VŮZ INSPIROVANÝ MUSTANGEM GT3, KTERÝ SE PŘÍŠTÍ ROK ZÚČASTNÍ ZÁVODU V LE MANS. KAŽDÁ ČÁST VOZU JE ÚČELNĚ NAVRŽENA. KAŽDÝ TVAR JE ŘÍZEN FUNKCÍ. JE NAVRŽEN TAK, ABY DOKÁZAL JEDINOU VĚC: JEZDIT PO TRATI RYCHLEJI, A TO S VÍCE TECHNOLOGIEMI NEŽ ZÁVODNÍ VOZY, Z NICHŽ VYCHÁZÍ. MUSTANG GTD VYVINULA ŘADA STEJNÝCH LIDÍ, KTEŘÍ STOJÍ ZA ZÁVODNÍMI VOZY FORD MUSTANG A VÍTĚZNÝM VOZEM GT V LE MANS. JE POSTAVEN TAK, ABY BYL NEJRYCHLEJŠÍM SILNIČNÍM MUSTANGEM VŠECH DOB.
Pokračování odkazu vítězů Le Mans
Mustang GTD se zrodil z konceptu závodního vozu Mustang GT3, který se příští rok vrátí do Le Mans, a bude vrcholem rodiny Mustangů, která nyní zahrnuje jak silniční, tak závodní vozy určené pouze pro okruhy. Do této rodiny patří nedávno odhalený Mustang GT4, Mustang GT3 a také připravovaný závodní speciál Mustang Dark Horse R a další. Všechny budou pokračovat v postavení Mustangu jako nejvíce nasazované a nejúspěšnější závodní značky společnosti Ford a budou brázdit ulice a tratě po celém světě. Název GTD pro nejnovější Mustang odkazuje na závodní třídu IMSA „GTD“ pro vozy, které jsou postaveny podle technických předpisů FIA GT3. Mustang GTD je navržený a zkonstruovaný ve spolupráci společností Ford a Multimatic, která vyvinula modely Mustang GT3, Mustang GT4 a Ford GT, jenž zvítězil v Le Mans.
Vypilován pro maximální využití vzduchu
Design je čistě účelový. Každá linie je zaměřena na aerodynamický výkon, od předního splitteru, přes odvětrávanou kapotu a blatníky až po hydraulicky ovládané aktivní zadní přítlačné křídlo připevněné na C sloupku.
Vůz využívá výhod rozsáhlého použití panelů karoserie z uhlíkových vláken ke snížení hmotnosti, snížení těžiště a zlepšení odezvy. Blatníky, kapota, kryt, který nahrazuje víko zavazadlového prostoru, prahy dveří, přední splitter, zadní difuzor a střecha jsou vyrobeny z uhlíkových vláken, na přání se dodává přední a zadní maska z uhlíkových vláken.
Dostupný aerodynamický paket, který zahrnuje komplexní aerodynamický kryt podvozku, je rovněž proveden z uhlíkových vláken a zahrnuje prvky, které byly poprvé použity v automobilových závodech, a také některé technologie, které by byly v závodech nelegální, jako jsou hydraulicky ovládané přední klapky pro řízení proudění vzduchu pro aerodynamickou rovnováhu v koordinaci s aktivním zadním křídlem.
Tam, kde dříve býval zavazadlový prostor, je nyní poloaktivní odpružení, řídící systém hydrauliky a systém chlazení, který využívá závodními vozy inspirovaný kryt, jež nahrazuje víko zavazadlového prostoru a obsahuje dvě nasávací mřížky, které přes výměníky tepla přivádějí vzduch ze zadního skla do tohoto prostoru.
Extrémní výkon a technologie
Mustang GTD využívá speciálně vyvinutý přeplňovaný osmiválec 5,2 litru se dvěma přívody vzduchu a poprvé v silničním Mustangu namontovaný olejový systém se suchou olejovou vanou, který pomáhá udržovat motor mazaný i během vytrvalého a náročného projíždění zatáček. Nejvyšší otáčky motoru přesahující 7 500 ot/min generují výjimečný zvukový projev prostřednictvím titanového výfukového systému s aktivními ventily.
Veškerý výkon motoru je přenášen na zadní kola prostřednictvím hnací hřídele z uhlíkových vláken připojené k 8stupňové převodovce v uspořádání transaxle pro rozdělení hmotnosti téměř 50/50 mezi přední a zadní kola.
Výjimečné výkony Mustangu GTD dále zvyšuje nejmodernější poloaktivní odpružení, které může měnit tuhost pružin i světlou výšku. Technologie adaptivních tlumičů se spojkovým ventilem a hydraulicky ovládaným odpružením s dvojí intenzitou a výškou pružení poskytuje dva jedinečné režimy, které nezávisle na sobě zvyšují výkon na silnici i na závodním okruhu. Nastavení odpružení umožňuje snížit jízdní výšku v režimu Track o téměř 40 mm a celkově má téměř o čtyři palce širší rozchod kol než Mustang GT. Přední zavěšení poskytuje zvýšenou boční tuhost a lepší kinematiku, zejména při průjezdu zatáčkami s vysokou rychlostí. Zadní zavěšení je vybaveno integrální architekturou tlačných tyčí a vahadel, kde jsou vnitřní tlumiče Adaptive Spool Valve a vinuté pružiny uspořádány do vodorovného kříže a integrovány s pevným, tuhým a hmotnostně úsporným trubkovým pomocným rámem ve stylu závodních vozů. Jedinečná architektura vytváří poměr pohybu od tlačné tyče k tlumiči 1:1, takže vůz přesně reaguje na podmínky na trati.
Přilnavost k vozovce a stabilitu v zatáčkách zajišťují přední pneumatiky o šířce 325 milimetrů – stejně široké jako zadní pneumatiky Fordu GT – zatímco zadní mají šířku 345 milimetrů a jsou osazeny na 20palcových kovaných hliníkových kolech nebo volitelných kovaných hořčíkových ráfcích. Hořčíková kola nabízejí ideální kombinaci hmotnosti a odolnosti a mají podobný design jako závodní Mustang GT3. Za těmito koly jsou masivní karbon-keramické brzdy BremboTM, které jsou optimalizovány pro odvod tepla, což vede k důraznějšímu a konzistentnějšímu zastavení hlouběji v brzdné zóně. Teplo ze zadních brzd je odváděno pomocí chladicích kanálů umístěných pod zadním zavěšením.
Mustang GTD je vybaven novou technologií Ford s variabilní kontrolou trakce v režimu Track. Ta umožňuje řidiči posouvat hranice možností vozu pomocí modulace výkonu motoru a intenzity zásahu kontroly trakce. Úpravy lze provádět, aniž by řidič musel sundat ruce z volantu, což mu umožňuje přizpůsobit podmínky na trati svým jízdním schopnostem. Vůz využívá pokročilou elektronickou architekturu převzatou z nového Mustangu sedmé generace, která umožňuje bezproblémovou konektivitu, nesčetné množství personalizovaných jízdních režimů a aktualizace softwaru na dálku.
Výroba bude limitovaná, předpokládaná cena je 300 tisíc dolarů. První vozy budou k dispozici na přelomu let 2024 a 2025.