Nové modely značky Citroën obvykle rozvíří stojaté vody automobilového designu a Cactus není výjimkou. Vzhled tohoto vozu, který těžko zařadíte do škatulky, rozhodně nezapadne do šedi běžné nabídky.Zvenku tak trochu připomíná nafukovací kostým zápasníka sumó, zejména z boku, kde jsou umístěny vzduchové kapsy Airbumps. Slouží k ochraně laku před škrábanci a odřeninami. Kromě toho najdete na karoserii řadu dalších ochranných prvků – plastové lemy blatníků a prahy, oplastované nárazníky a další airbumps pod předními a zadními světlomety. Jinak má ale proporce podobné svým sourozencům z řady C4, ať už je to Picasso nebo klasická C4. Na délku měří 4157 mm, rozvor je 2595 mm. Výškou 1480 mm se řadí spíš mezi MPV nebo i malé crossovery. V konkurenčním souboji se hodlá postavit modelům jako Peugeot 2008, Opel Mokka nebo Nissan Juke.
Hlavním heslem pro Cactus je ale maximální zjednodušení. Zákazník se má oprostit od všeho zbytečného a chápat Cactus jako funkční vůz, který má hlavní cíl – pohodlně a bezpečně dopravit vás i váš náklad do místa určení. Řešení středové konzoly je tak prosté, jak je to jen možné. Takřka zmizela veškerá tlačítka a téměř vše ovládáte pomocí dotykového sedmipalcového displeje. Podobně dopadly i ukazatele přístrojů před řidičem – vše nahradil další digitální displej. U Citroënu jsme na různá revoluční pojetí zvyklí, milovníci „čudlíků“ a tlačítek si ale budou muset osvojit zcela jiný způsob ovládání.
Filozofie odstranění „všeho nepotřebného“ není samoúčelná. Jedním z důvodů je snížení hmotnosti a následná nižší spotřeba a provozní náklady. Konstruktéři tak dostali Cactus těsně na hranici jedné tuny – váhu snížili o 200 kg oproti běžné C4. Velký podíl (175 kg) má na tom ovšem také optimalizovaná platforma. Některá technická řešení, která hrají roli při odtučňovací kúře, budou pro tradicionalisty trochu překvapivá – zadní okna jsou výklopná (ušetří se 11 kg), panoramatická střecha je izolována tak, aby nemusela mít clonu (6 kg), nedělená zadní lavice uspoří dalších šest kilo. Novinkou je také přihrádka spolujezdce odklápěná směrem nahoru a s tím související přesun čelního airbagu spolujezdce do stropu. Další inovací je také umístění ostřikovače čelního skla do zakončení stěrače, výsledkem je úspora kapaliny nutné k omytí skla a také lepší výhled pro řidiče během celého umývacího procesu.
Lehký vůz, který i s řidičem váží od 1070 do 1175 kg, mohou pohánět motory ve výkonovém spektru od 75 do 100 koní, v nabídce jsou benzínové i naftové jednotky. Citroën pro model Cactus preferuje především úsporný turbodiesel BlueHDi 100 o objemu 1560 cm3 s výkonem 73 kW (100 k) a točivým momentem 254 Nm při 1750 ot./min. Řazení obstará pětistupňová manuální převodovka. S tímto motorem deklaruje automobilka zrychlení z nuly na stovku za 10,7 s a kombinovanou spotřebu 3,4 l/100 km. Stejný motor ve slabší výkonové verzi (68 kW/92 k) je spojen s pilotovanou šestistupňovou převodovkou ETG6. I u benzínových motorů se uváděná spotřeba pohybuje velmi nízko. Zážehovou atmosférickou jednotku 1.2 PureTech o objemu 1199 cm3 najdete v ceníku ve třech variantách – s výkonem 82 koní řazenou buď manuální pětistupňovou nebo pilotovanou rovněž pětistupňovou převodovkou, nebo v silnější verzi (81 kW/110 k) s pětistupňovým manuálem. Posledně jmenovaný akceleruje z nuly na 100 km/h za 9,3 s a spotřebu by měl mít v kombinovaném provozu 4,7 l/100 km.
Řešení podvozku je pro všechny motorizace stejné – přední náprava pseudo McPherson s trojúhelníkovými rameny, vinutými pružinami, teleskopickými hydraulickými tlumiči a zkrutným stabilizátorem. Na zadní nápravě jsou u všech modelů vlečená ramena, deformovatelná příčka, vinuté pružiny a teleskopické hydraulické tlumiče. Ve všech případech jsou poháněna pouze kola přední nápravy. Brzdy jsou na předních kolech kotoučové a na zadních bubnové, s výjimkou nejvýkonnějšího benzínového i dieselového motoru, kde jsou i vzadu brzdy kotoučové.
Již v základní výbavě najdete řadu bezpečnostních prvků a jízdních asistentů, parkovací asistent a zadní kamera jsou k mání buď v rámci speciálního packu, nebo u stupňů výbavy Shine a Shine Edition ve standardu. Cena Cactusu začíná na 329 900 Kč s benzínovým motorem 82 k, s dieselem o výkonu 100 koní, který je k dispozici od druhého stupně výbavy Feel, se vyšplhá na 449 900 Kč.
Novinka z Paříže
Snížení spotřeby a emisí, tuto myšlenku posunuje Citroën ještě o něco dál ve svém koncepčním vozu C4 Cactus Airflow 2L, který se předvedl na pařížském autosalonu. Tento prototyp má ještě vylepšenou aerodynamiku, používá ještě dokonalejší materiály, které snižují celkovou hmotnost vozu, pohon zajišťuje technologie Hybrid Air, která kombinuje tříválcový benzínový motor PureTech, sestavu hydraulických motorových čerpadel pro využití stlačeného vzduchu a automatickou planetovou převodovku. Spotřeba tohoto konceptu by měla být pouhé 2 litry paliva na 100 km.