Poprvé ho automobilka předvedla minulý rok na jarním autosalonu v Ženevě. Sportovní kupé, které má být ztělesněním všeho nového v produkci automobilky, přišlo 13 let po uvedení jeho předchůdce, modelu DB9. Dostal do vínku přeplňovaný dvanáctiválec a zcela novou hliníkovou platformu. Zákazníky oslňuje nejen svým designem, ale také výkonem 608 koní.
Podle generálního ředitele Andyho Palmera předznamenává DB11 novou éru v dějinách značky, která před pár lety načala druhou stovku ve své historii. Tak trochu ji ovšem naznačil už model DB10, který Aston vyrobil pro natáčení poslední bondovky Spectre. Těch pár exemplářů, které se podařilo filmovému štábu nerozbít, budilo rozruch opravdu nevídaný.
Model DB11 vznikal v Gaydonu od čistého papíru, základní principy ale byly jasné. Auto sice musí být krásné, zároveň ale také funkční v tom smyslu, že to nebude jen hračka pro pár krátkých chvil výstředního milionáře. Při vývoji tedy designéři i konstrukční tým neustále hledali společnou řeč. Ideální aerodynamické vlastnosti a přitom kabina, v níž se dá cestovat, skvělý výkon a jízdní vlastnosti, ale žádné přehnané výstřelky, díky nimž nebudete moci vjet bez problémů do města. Na zadních sedadlech musí být místo i pro dvě dětské autosedačky a do kufru se musí vejít alespoň dvě velká zavazadla a k tomu i příruční tašky. Tak se podívejme, jak se jim to povedlo.
Designérskému týmu šéfoval Marek Reichman, který potvrzuje, že každý milimetr DB11 byl nově navržen. Od kapoty vylisované z jednoho dílu po malý zadní spoiler, který se vysouvá jen ve vyšší rychlosti. Žádné masivní křídlo, které sice rozbuší srdce petrolheadů, zato ale přivádí k šílenství vyznavače krásných ideálních linií, nebylo nutné. Upravená mřížka chladiče je typicky „astonovská“, nový výraz ale přední části dodaly kompletně LED diodové svítilny. Dramaticky se svažující střecha má být definicí profilu Aston Martinu pro nové tisíciletí. K výrobě této části auta se používá ta nejpřesnější technologie, aby i přes svou délku byl střešní oblouk naprosto dokonalý a bez nejmenší chybičky či odchylky.
Pro zlepšení aerodynamiky využívá DB11 speciální prvek, který šéfdesignér nazývá „virtuálním spoilerem“. Jedná se o pás štěrbin na konci víka kufru, které „krájí“ protékající vzduch a zabraňují nežádoucímu vztlaku zádi. Bumerangovité zadní svítilny, které jsou vysunuty až k samému okraji širokých blatníků, dodávají závěrečný světelný podpis, který bude pro moderní Astony nezaměnitelný.
Interiér sice není úplně revoluční, hlavní konstrukční prvky zůstávají obdobné, největší modernizací ale prošla technologie infotainmentu a ovládání auta. Středový panel má i nadále tvar vodopádu, který jako by stékal z palubní desky až k řadicí páce, velká změna ale nastala v jeho osazení. Velký displej viditelně vystupuje vzhůru a upozaďuje všechny ovladače, které jsou rozmístěny do tvaru obrácené kapky.
Zvolené materiály mají vyjadřovat výjimečnost, proto zvolil Aston neobvyklé typy dřeva pro obložení, perforovanou kůži a specifický způsob prošívání. Hlavní slovo tu má ruční práce a dokonalost řemeslného zpracování.
Konstrukce a provedení šasi je nejméně viditelná součást vozu, zato je jedna z nejdůležitějších. Tady se může DB11 pochlubit lehčí a silnější lepenou hliníkovou konstrukcí, která je tvořena panely, výlisky a odlitky nejen aluminiovými, ale také kompozitními a z vstřikovaných plastů. Motor V12 je uložen vpředu a díky prodlouženému rozvoru mohl být umístěn tak, aby měla DB11 téměř ideální rozložení hmotnosti. Oproti DB9 má také rozšířený přední i zadní rozchod kol, proporce ovlivnil i zkrácený přední převis, zatímco zadní je prodloužen o 11 mm. Požadavek na větší zavazadlový prostor se podařilo splnit díky lepšímu uložení palivové nádrže. Přední sedadla byla posunuta o 10 mm výš, zadní dokonce o 54 mm. DB11 je tak prezentován jako vůz 2 + 2 místný a poprvé v historii značky je na zadních sedadlech také dvojice ISOFIXů pro dětské autosedačky.
Srdcem sportovního vozu je pochopitelně výkonný motor. V případě DB11 je to přeplňovaný V12 o objemu 5,2 litru s dvojicí turbodmychadel. Pochází z vlastní dílny a poskytuje výkon 608 koní a mohutný točivý moment 700 Nm. Z nuly na stovku zrychluje za pouhých 3,9 sekundy, maximální rychlost dosahuje 320 km/h. Pracuje s proměnlivým časováním ventilů a vypínáním válců při klidnější jízdě, což činí zadost dnešnímu požadavku na snižování spotřeby a škodlivých emisí. Zvuk motoru není sycen žádným umělým sound systémem. Váš zvukový zážitek má na svědomí výhradně nasávací a výfukový systém, můžete ho však také korigovat nastavením režimu, takže při GT zní jemněji, ve Sport nebo Sport Plus módu patřičně burácí.
Řazení zajišťuje osmistupňová automatická převodovka s pádly, která byla vyvinuta pro Vanquish a Rapide S. Ovládá se na středovém panelu ploškami po obou stranách startovacího tlačítka. Pro DB11 zvolil konstrukční tým řešení s mechanickým diferenciálem s omezenou svorností s aktivním vektorováním točivého momentu. To je u Aston Martinu také úplná novinka. Díky tomu si může řidič užít stejně tak adrenalinovou jízdu zatáčkami, jako klidné a bezproblémové cestování na větší vzdálenosti. Slouží k tomu režimy GT, Sport a Sport Plus. Režim GT je klidný a ukázněný a je určen pro pohodovou jízdu. Přepnutí do Sportu přidá odezvu na plyn i brzdu, utuží naladění tlumičů a aktivuje vektoring. Režim Sport Plus probudí sportovní geny motoru, převodovky, tlumičů i adaptivního řízení.
První objednané exempláře se měly dostat k zákazníkům už koncem minulého roku, ceny byly stanoveny pro Británii, Německo a USA. Německá cenovka začíná na 204 900 euro, což v přepočtu euro za 27,50 Kč činí cca 5,6 milionu korun, ovšem nevíme, zda se jedná o cenu s daní či bez.
Rozměry a objemy
Délka: 4739 mm
Šířka: 1940 mm
Výška: 1279 mm
Rozvor: 2805 mm
Kapacita zavazadelníku: 270 l
Palivová nádrž: 78 l
Hmotnost (suchá): 1770 kg
Rozložení hmotnosti: 51 % : 49 %