Ačkoliv silničáře každý rok překvapí, řidiče zase na oplátku nikdy nezklame – alespoň jednou za sezónu zima znepříjemní jízdu nadílkou sněhu nebo ledu. Letošní lednový příděl sněhových vloček byl vydatný a zdá se, že ne konečný. Kromě toho vytrvale mrzne, a tak se každý, kdo nemá to štěstí garážování auta pěkně v teple a pod střechou, potýká ráno před odjezdem do práce se zamrzlými zámky, ojíněnými skly a přimrzlými stěrači. V posledním dílu zimní autoškoly vám poradíme pár triků na zamrzlá auta.
Neodtrhávejte stěrače
Není rozumné používat na stěrače násilí. Gumové stěrky tím můžeme nenávratně poškodit. Budete-li myslet na mráz dopředu, můžeme stěrače večer podložit papírem (nejlépe novinami, stejně v nich nic zajímavého není :-)). Jinak vám už nepomůže nic jiného než chemický rozmrazovač ve spreji.
Zámky u novějších aut nezamrzají
U novějších vozů jsou zámky konstruovány tak, že obvykle nezamrznou. Pokud ale večer prší a ráno mrzne, nemůžete se spoléhat, že zámek v pohodě odemknete. V mrazivém počasí si při nutnosti parkování na ulici určitě pořiďte nějaký kapesní rozmrazovač, který ovšem nenechávejte v autě, kde by vám nebyl nic platný.
Přimrzlé dveře vám mohou způsobit velkou škodu
Pokud se vám stane, že díky těsnění přimrznou některé dveře, pak si dejte dobrý pozor a nikdy je neodtrhávejte. Těsnění by se totiž určitě poškodilo. Odborníci radí, že je lepší otevřít páté dveře, pokud máme kombi a pokusit se prolézt dopředu a zapnout topení. Teprve až dveře povolí, měli bychom je zkusit otevírat. Máme-li sedan, pak nám nezbývá než nastříkat po obvodu dveří rozmrazovač a pokusit se dveře otevřít. Trochu je zatlačíme dovnitř a pokusíme se je odtáhnout.
Když mrzlo i uvnitř
Máte-li za sebou mrazivou sibiřskou noc, pak možná zamrzla i ruční brzda a to je malér. Nezbývá než počkat na oteplení nebo auto odtáhnout do servisu. Pokud očekáváte mrazy kolem minus dvaceti, pak raději ruční brzdu nezatahujte a zajistěte auto zařazením rychlostního stupně (ale pozor, aby to nebyla zpátečka!). Jestliže se vám po nastartování začnou zamlžovat skla, pak nečekejte na nic a použijte odmlžování předního i zadního skla (tlačítka jsou obvykle na středovém panelu). V autě sice většinou při jejich použití vzniká nepříjemný vzduch, ale je to lepší, než když je najednou „mlha přede mnou, mlha za mnou“.
Že to nejsou žádné potíže s jízdou na sněhu? Asi vás neohrozí na životě, jako smyk na ledu, ale pěkně vám otráví celý den. Ale pokud si chcete přečíst o smyku či jízdě na ledu do kopce, pak si nalistujte předchozí dva díly. http://www.strankypromuze.cz/clanek.php?i=461 nebo http://www.strankypromuze.cz/clanek.php?i=465. A nezapomeňte, že v zimě byste měli vozit v autě škrabku na sklo, hadřík na zrcátka a světla, smetáček, lopatku, rukavice a v ostřikovačích by měla být nemrznoucí směs. Jedete-li na hory, zjistěte si, zda se do horských středisek smí bez sněhových řetězů.
A opět máme stejně jako minule tipy od výrobců automobilů.
Co nám radí výrobci automobilů
Položili jsme zástupcům všech automobilových značek tři otázky týkající se bezpečné jízdy v zimě:
Jaké novinky (a v kterém modelu) přináší Vaše značka v oblasti
bezpečnosti při jízdě v zimních podmínkách?
Co řidičům z pohledu bezpečné jízdy v zimě rozhodně doporučujete?
Na co chcete zákazníky upozornit, protože se jedná o výjimečnou novinku?
a zde jsou odpovědi:
Aleš Indra, PR manažer Honda
Honda klade důraz na bezpečnost cestujících a chodců u všech svých modelů. Proto jsou bezpečnostní systémy ABS, EBD a BA součástí standardní výbavy všech modelů. Stabilizační systém VSA, který pomáhá předcházet nebezpečnému smyku, je, kromě modelu City, také standardní výbavou všech modelů Honda.
Kromě těchto systémů, které zajišťují aktivně bezpečnost v náročných jízdních podmínkách zimního provozu, nabízí značka Honda také několik zajímavých řešení, která zpříjemňují a usnadňují zimní provoz vozidla. Tak například model Legend obsahuje specifickou konstrukci uložení stěračů čelního skla, která umožňuje tzv. zimní polohou. V zimní poloze zůstávají ramínka stěračů ve spodní pozici více vysunuty nad okrajem kapoty. Tak se ramínka a motor chrání před poškozením nánosem sněhu či ledu a zároveň jsou stěrače zastaveny v oblasti skla, kde je již ofukováno topením a tak nedochází k jejich přimrzání.
Dalším unikátním systém je tzv. „topení horkým plynem“, které je použito u modelů Accord a CR-V s dieselovým motorem. Tento elegantní systém eliminuje obecnou vlastnost vznětových motorů, které se „ohřívají“ výrazně pomaleji než benzínové motory, a proto topná soustava dieselových motorů začíná v zimě topit se značnou prodlevou. Systém topení horkým plynem využívá odpadního tepla, které vzniká při stlačení chladiva v kompresoru klimatizace a za normálních okolností je toto teplo odvedeno chladičem. U systému topení horkým plynem je za nízkých teplot toto teplo automaticky použito k vyhřívání kabiny, dokud nedojde k zahřátí motoru na potřebnou teplotu. Díky systému topení horkým plynem dochází k vyhřátí kabiny mnohem rychleji než u vozů, které používají konvenční systém s přídavnou topnou spirálou tzv. PTC.
V zimním provozu řidiči zvláště ocení pohon všech kol, který je u značky Honda standardně nabízen u modelů CR-V a Legend.
Real Time 4WD
V případě modelu CR-V se jedná o připojitelný pohon zadních kol Real Time 4WD. Při normální každodenní jízdě se systém Real Time 4WD chová jako konvenční systém pohonu předních kol. Pokud však přední kola začnou ztrácet trakci, systém začne automaticky přenášet výkon na zadní kola. Srdcem tohoto systému je jednotka se dvěma čerpadly (Dual Pump unit) integrovaná v zadním diferenciálu. Tato jednotka je vybavena dvěma hydraulickými čerpadly, z nichž jedno je přes převodovku a hnací hřídel poháněno předními koly, zatímco druhé čerpadlo je poháněno zadními koly prostřednictvím zadního diferenciálu. Na suchém a pevném povrchu se přední i zadní kola otáčejí stejnou rychlostí a stejně rychle pracují také obě čerpadla. Pokud se přední kola začnou v důsledku prokluzu otáčet rychleji, změní se rychlost otáčení hydraulických čerpadel a vznikne hydraulický tlak, který poměrně odpovídá rozdílu jejich otáček. Tento tlak je přenášen na vícelamelovou spojku, která spojí hnací hřídel s diferenciálem zadní nápravy. Zadní diferenciál následně přenese na zadní kola takové množství točivého momentu, jaké je zapotřebí pro dosažení trakce. Díky aktivaci pohonu zadních kol pouze v případě potřeby se snižují ztráty v důsledku tření a klesá tedy i spotřeba paliva.
Pohon všech kol SH-AWD (Super Handling All-Wheel Drive)
Unikátní systém pohonu všech kol SH-AWD v modelu Legend umožňuje optimálně rozložit točivý moment nejen mezi zadní a přední kola, ale také mezi jednotlivými zadními koly. Za normálních podmínek je 70 procent točivého momentu distribuováno na přední kola. Při zrychlení na plný plyn či energické jízdě může být naopak až 70 procent síly motoru posláno na zadní kola. V závislosti na jízdní situaci se pak navíc plynule mění množství točivého momentu, který je distribuován na jednotlivá zadní kola. V případě extremní jízdní situace tak může být celý výkon směřující na zadní nápravu (tj. až 70%) směrován pouze na jedno ze zadních kol! Toho se využívá především při dynamickém průjezdu zatáčkou, kdy dochází k odlehčení vnitřního kola a celý výkon se tak přenáší na nejvíce zatížené zadní vnější kolo. Aby bylo dosaženo maximálního zrychlení a dynamického průjezdu zatáček, systém SH-AWD navíc urychlí pomocí speciálního zařízení zadní vnější kolo o 5 %. Pokud vůz naopak v zatáčce zpomaluje, dělení točivého momentu působí proti přetáčení. Výsledkem je dokonalá stabilita při průjezdem zatáček.
Je nutné si uvědomit, že veškeré bezpečnostní technologie v moderních vozidlech plní pouze podpůrnou funkci při ovládání vozidla. Nelze tak podceňovat fyzikální zákony a záleží vždy na zdravé úvaze řidiče, aby přizpůsobil jízdu podmínkám na silnici. Předcházet kritickým situacím v zimním provozu lze použitím kvalitních zimních pneumatik. Ty by již dnes měly být samozřejmostí na každém vozidle během zimního období.
Honda má ve své nabídce hned několik originálních technologií, které jsou k dispozici ve vybraných modelech. Za pozornost stojí již zmíněný systém pohonu všech kol SH-AWD u modelu Legend. Mezi další unikátní výbavy u modelu Legend, lze jistě zařadit i standardně montovaný systém aktivní kapoty, který v případě kolize vozidla s chodcem okamžitě přizvedne kapotu motoru, aby případný náraz chodce na kapotu byl co „nejměkčí“. Vrcholem nabídky, a to i v porovnání s ostatními značkami, je komplexní soubor systémů podpory jízdy, který zahrnuje systémy: ACC – adaptivní tempomat, CMBS – systém zmírňující následky kolize a LKAS – systém pro udržování v jízdním pruhu. Všechny tyto systémy jsou součástí nejvyšší výbavy u modelu Accord, první dva systémy jsou pak i v modelech Legend (standardně) a CR-V (výbava TOP Executive).
Určitě nejzajímavějším a bezesporu unikátním je systém pro udržování v jízdním pruhu LKAS. Systém využívá kamery upevněné pod čelním sklem vedle zpětného zrcátka. Ta dokáže identifikovat čáry podélného značení na vozovce nebo čáry pruhů na víceproudé dálnici, mezi nimiž vozidlo jede. Jakmile vozidlo začne vybočovat z jízdního pruhu, systém LKAS na to upozorní a zároveň pomocí síly do řízení (volantu) pomůže řidiči upravit směr jízdy tak, aby se vůz pohyboval v příslušném jízdním pruhu. Pokud se vozidlo dostane příliš blízko k okraji jízdního pruhu, na multifunkčním displeji se zobrazí výstražné upozornění a zazní zvuková signalizace. Pomocí volantu pak řidič vrátí vozidlo zpět doprostřed svého jízdního pruhu. Systém LKAS vypne upozornění a přestane působit silou na řízení. Systém LKAS funguje v rozsahu rychlostí 72 až 180 km/h a dokáže dokonce fungovat i při průjezdu zatáčkou, ale v žádném případě nenahrazuje činnost řidiče a není určen k tomu, aby řidič nemusel držet volant nebo se nevěnoval řízení. Několik sekund poté, co sundá řidič ruce z volantu, nebo když systém vyhodnotí, že se řidič nevěnuje řízení, LKAS v několika krocích na tuto skutečnost nejprve řidiče upozorní a poté se vypne. Jakmile řidič opět pohne volantem systém LKAS se opět aktivuje.