Spotřeba alkoholu se přesouvá podle firmy Stock Plzeň-Božkov k lacinějším variantám

Sdílejte tento článek na Facebooku

Spotřeba lihovin v Česku nadále klesá. Na tiskové konferenci to uvedl generální ředitel společnosti STOCK Plzeň-Božkov Rafal Walendzik. Trend přesunu spotřebitelů do kategorií, jež jsou zatíženy jen minimální nebo vůbec žádnou spotřební daní, pokračuje.

V uplynulém hospodářském roce 2024 se společnosti podařilo, i přes nelehkou situaci na trhu lihovin zatíženém zvýšením spotřební daně, posílit vedoucí pozici na českém trhu, udržet export na vysoké úrovni a zachovat silnou prodejní a finanční výkonnost v tržbách i v čistém zisku.

Rok 2024 byl z důvodu výrazného zvýšení spotřební daně u lihovin velmi komplikovaný. Prodeje výrobců lihovin sdružených v Unii výrobců a dovozců lihovin v ČR (UVDL) poklesly za 1. pololetí 2024 ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o více než 50 %. Náklady spojené se zvýšením sazby spotřební daně na lihoviny vedly ke zvýšení prodejních cen u většiny produktů portfolia firmy Stock Plzeň-Božkov. I přesto se společnosti podařilo růst v objemu prodaných litrů a zároveň navyšovat podíl na trhu.

„Protekcionistický přístup v oblasti spotřebních daní poškozuje celý náš průmysl. Představitelé státu dávají spotřebiteli v Česku prostřednictvím rozdílných daňových sazeb jasný signál, že je podle nich víno méně škodlivé než jiné druhy alkoholu, což není pravda. Alkohol je jen jeden,“ říká Rafal Walendzik.

Firma z Plzně-Božkova volila v roce 2024 v důsledku změn podmínek na trhu a vývoje spotřebitelské poptávky strategii, která se opírá o výrobu vlastních ikonických značek (Božkov, Fernet Stock a další) i o širokou nabídku nápojů s nižším obsahem alkoholu, především kategorie ginu a RTD (ready-to-drink), po nichž se zvyšuje poptávka, a rozšiřovala nabídku prémiových značek. Výrobní portfolio společnosti v roce 2024 zahrnovalo 364 produktů. Společnosti se v roce 2024 podařilo růst v objemu prodaných litrů. Celkově vyrobila 30,1 mil. litrů, což odpovídá 70,3 mil. lahví. Nicméně, více než pětina této produkce mířila na zahraniční trhy.

Rozšíření portfolia

Nákup producenta blendované skotské whisky Clan Campbell v roce 2023 společnosti umožnil letos představit svou vlastní značku whisky Clan Campbell. Integrací portfolia mezinárodních prémiových lihovin společnosti Borco také získala společnost v uplynulém hospodářském roce možnost obohatit svou nabídku, zejména o ikonickou značku Sierra Tequila. Další posílení nabídky prémiových značek zajistilo vítězství společnosti ve výběrovém řízení na distribuci prestižního portfolia společnosti Remy Cointreau. Současně společnost pokračovala v posilování své stávající nabídky prémiových značek, zejména v segmentu Diageo Reserve. Klíčovými kategoriemi distribuovaných značek zůstávají rumy (Captain Morgan, Zacapa, Legendario, Abuelo), whisky (Johnnie Walker, Jim Beam, single malts) a giny (Gordons, Tanqueray, Roku, Larios).

Strategie udržitelnosti

Součástí filosofie podnikání společnosti je i nadále snaha o maximální zmírnění dopadu působení na životní prostředí a přispění k udržitelné budoucnosti v souladu s dlouhodobou ESG strategií skupiny Stock Spirits Group „Lidé, Planeta, Procesy”. Skupina podporuje odpovědnou konzumaci alkoholu, posiluje bezpečnou firemní kulturu a angažovanost zaměstnanců.

V České republice společnost pokračovala i letos v realizaci projektů zaměřených na úsporu energií a vody. Průměrná spotřeba vody ve společnosti činila 1,34 litru vody na jeden litr hotového výrobku. Spotřeba energie na vyrobený litr hotového výrobku byla na obdobné úrovni jako v předešlém roce, a to 0,18 kWh.

Cílem společnosti je optimalizovat obaly tak, aby se minimalizovalo množství i druh vznikajícího odpadu. Již nyní je v rámci celé skupiny recyklováno a znovu použito 93,1 % (převážně obalových) odpadů, přičemž obaly obsahují v průměru 31 % recyklovaného materiálu. Skleněné obaly obsahují v průměru 28,3 % recyklovaného materiálu.

Zdroj: Stock Plzeň-Božkov Foto: Josef Žídek a Stock Plzeň-Božkov

Sdílejte tento článek na Facebooku