Toyota IQ je jedním z aut, s nimiž můžete snadno navazovat kontakty. Když s ním vyrazíte do města, lidé na přechodech se usmívají a vy se brzy začnete tak nějak usmívat také. Ne že by se vám smáli, prostě se jim to miniaturní městské autíčko líbí. Pokud bydlíte ve větším městě, řeknete si při pátém projíždění stejné ulice s marnou snahou najít místo k parkování: proč ne? Kromě zaparkování ale musíte nejdřív někam dojet a jak to jde s Toyotou IQ, to prozradí redakční test.
Testovaný model
– Toyota IQ 1,0 VVT-i Luna
– motor 1,0 l 3 válec
– výkon 50 kW
– točivý moment 91 Nm při 4800 ot./min.
– maximální rychlost 150 km/h
– zrychlení z 0 na 100 – 16,6 s
– spotřeba ve městě 5,2 l/100 km
Lifestyle pro kluky i holky
Design Toyoty IQ vám zvedne náladu. Přední maska je jako stvořená pro sobotní party. Široký úsměv tvořený světlomety, křivkami karosérie a „zoubky“ chladiče vás nenechá projít bez povšimnutí. Díky několika inovacím se podařilo stvořit autíčko délky 2,985 metrů. Kolegové říkají, že se s ním obrátíte „na pětníku“. Abych se neopakoval, využiji znalosti starých pořekadel a dovolím si tvrdit, že se s ním obrátíte na čtyráku, což je starší platidlo a pořekadlo o pětníku vychází z něj. To je velká výhoda v městském provozu, ale musíte být velmi opatrní, abyste se na řečeném čtyráku neotáčeli i tam, kde nechcete. Řízení reaguje i na sebemenší otočení volantem a to by se netrénovaným nemuselo vyplatit.
Pražská zima IQ neskosí
Nemusím jistě nikomu dokazovat, že letošní zimní psí počasí nepřeje testovacím jízdám. Možnosti vozu testujete na namrzlé nebo zasněžené vozovce opatrněji než na suché, uklizené silnici. Přiznávám, že s Toyotou IQ jsem se na sněhu trochu bál a jel jsem hodně opatrně. Nejenže se mi nic nestalo :-), ale jízda byla v přiměřené rychlosti celkem v pohodě. Do Mnichova bych vás s tímhle autem asi neposílal, ale souhlasím s výrobcem, že IQ je do městského provozu opravdu praktické. Litrový motor na tohle auto stačí a při běžném provozu ve větším městě spolehlivě pokryje vaši potřebu přemístění se třeba z Dejvic do Štěrbohol. Testovali jsme základní výbavu s nejmenším motorem, ale pro účel, pro který je IQ určeno, bych ani nepokládal silnější motor za nutný.
I malé může být bezpečné
Jestli chcete namítat, že v tak malém autě se necítíte bezpečně, tak jsem si pro vás připravil seznam bezpečnostních prvků, které IQ nabízí ve všech výbavách:
– ABS+ EBD+ BA
– VSC
– Airbag řidiče
– Vypínatelný airbag spolujezdce
– Boční airbagy
– Hlavové airbagy
– Zadní hlavový airbag
– Kolenní airbag
– Airbag v sedáku spolujezdce
– ISO fix
– Kotoučové zadní brzdy
– Bezpečnostní pásy, 3 bodový ELR tlumič síly a předepínač – přední
– Přední sedadla s ochranou proti nárazům WIL (Whiplash Injury Lessening)
– Systém denního svícení
Kromě jiného to znamená celkem 9 airbagů, čemuž jsem nechtěl uvěřit, a tak jsem je poctivě přepočítal. Specialitou je zadní hlavový airbag, který z pohledu bezpečnosti vynahrazuje krátkou záď vozu.
Módní doplněk, který není pro každého
Co se týče módní policie, která si získává stále větší popularitu v lifestylových magazínech, bych hlasoval rozhodně pro 100 % pro IQ. S tímhle designovým doplňkem budete určitě in. A rozhodně nebudete vypadat jako chudí příbuzní. Cena základního modelu totiž začíná na 339 900 Kč a nejdražší verze (bez příplatkové výbavy) je za 454 900 Kč. Na druhou stranu se s ním všude vejdete, zaparkujete všude a když se to přece jen nepovede, vezmete si IQ s sebou pod paží :-).
Více se o Toyota IQ dozvíte na www.toyota.cz.