Na portugalských silnicích v okolí Lisabonu jsme vyzkoušeli novou generaci tohoto modelu. Superb Combi opět zvětšil své rozměry a může se pochlubit širokou škálou nových technologií. Vůz s hodnotou součinitele odporu vzduchu (cₓ) 0,25 a výběrem ze šesti moderních variant motorů s výkony od 110 kW (150 k) do 195 kW (265 k) má být efektivnější než předtím. Nabídka pohonných jednotek zahrnuje plug-in hybridní verzi s elektrickým dojezdem více než 100 km a motor 1,5 TSI s mild-hybridní technologií, která se u tohoto modelu objevuje poprvé.
Při prvních jízdách jsme měli možnost projet modely s benzinovým i naftovým motorem o stejném výkonu 110 kW, tj. 150 koní. Oba motory nabízí úspornou jízdu a dlouhý dojezd s plnou nádrží, dosáhli jsme stejné průměrné spotřeby u benzinové i dieselové varianty, a to 6,6 litrů na 100 km bez nějaké snahy o úspornou nebo naopak hodně sportovní jízdu.
Na první pohled je jasné, že pro nový model je charakteristická výrazná maska chladiče a ostře řezané Matrix-LED přední světlomety s novým designovým prvkem Crystallinium. Top LED zadní světla, dodávaná na přání, mají animované ukazatele směru a funkci Coming/Leaving Home. Celkový design dále vylepšují designové prvky v odstínu Dark Chrome, například nové 2D logo Škoda na kapotě a nápis Škoda na pátých dveřích.
Ocenili jsme, že interiér je vybaven podle současných trendů volně stojící obrazovkou infotainmentu s úhlopříčkou až 13″. Volič převodovky se přesunul na sloupek řízení, což umožnilo vytvořit volnou středovou konzoli. Poprvé je ve voze na přání k dispozici head-up displej. Multifunkční ovladače (Smart Dials) a digitální asistentka Laura, která bude brzy doplněna funkcí ChatGPT, usnadňují ovládání mnoha funkcí vozu a infotainmentu. Mezi novinky patří např. bezdrátové nabíjení mobilního telefonu o výkonu 15 W s odvětráváním, ale také ergonomická sedadla šetrná k zádům s deseti pneumaticky ovládanými masážními vaky. Je zde také nová nabídka interiérů. Jak jsme se sami osobně přesvědčili, vůz je dobře vybaven na dlouhé cesty. Objem zavazadlového prostoru činí 690 litrů, což je o 30 litrů více než u předchůdce.
Mezi šest moderních pohonných jednotek patří také nová generace plug-in hybridního pohonu, který je součástí modelu Superb Combi iV. Motor 1,5 TSI v kombinaci s elektromotorem poskytuje systémový výkon 150 kW (204 k) a nově nabízí elektrický dojezd více než 100 km v režimu WLTP. Kromě toho je motor 1,5 TSI k dispozici také s mild-hybridní technologií, což je u modelu Superb poprvé. Dále jsou v nabídce dva další benzinové motory a dva naftové motory. Vrcholná benzinová verze s výkonem 195 kW (265 k) a vrcholná naftová verze s výkonem 142 kW (193 k) jsou standardně dodávány s pohonem všech kol. Nová generace adaptivního podvozku DCC+ kombinuje komfort a jízdní dynamiku.
Nový model, vyráběný v závodě koncernu Volkswagen v hlavním městě Slovenska Bratislavě, navazuje na úspěch svých předchůdců. Verze kombi přišla na trh jako součást druhé generace v roce 2009. Ve třetí moderní generaci obliba této karosářské verze ještě více vzrostla. V roce 2016 měl Superb Combi podíl přibližně 54 % z celkového počtu přibližně 860 tisíc vyrobených vozů.
Zdroj: Škoda Auto Foto: Škoda Auto a Josef Žídek