I když polovina listopadu zrovna na led a sníh nevypadá, už na začátku října nám příroda předvedla, jak nám dokáže jízdu v zimě znepříjemnit. I když zrovna nesněží, i námraza nebo jen vlhká vozovka mohou pěkně zatopit i zkušenému řidiči. Každý, kdo sedá v zimě za volant, by měl znát alespoň základní pravidla jízdy na mokrém či zledovatělém povrchu. Ještě lepší je zkusit si „školu smyku“ na některém speciálním okruhu. I ti otrlejší budou překvapeni, jak s nimi voda, led či sníh na silnici dokáží zacvičit. Navíc pro vás máme doporučení výrobců automobilů, které bezpečnostní prvky vám pomohou jízdu v zimě lépe zvládnout.
Umíte brzdit?
Zdá se, že je to trochu přihlouplá otázka, ale o opaku se snadno přesvědčíte při první zkoušce brzdné dráhy na autodromu. Řidiči totiž obvykle brzdí málo. I když máte auto vybaveno bezpečnostními systémy (ABS), je třeba při nutnosti rychle zastavit, sešlápnout brzdový pedál až k podlaze. ABS vám vaše úsilí vrátí několika kopanci zpět, ale to je v pořádku. Pokud tedy máme vůz vybaven Anti Blocking Systemem (ABS), pak za všech okolností brzdíme plnou silou. Pokud však tento systém naše auto nemá, na zledovatělé vozovce brzdíme pouze v případě, že se auto pohybuje přímo vpřed a přední kola nejsou natočená. Rychle a přerušovaně sešlapujeme brzdu, abychom nezablokovali kola. Není to nic jednoduchého a pro běžného řidiče bez tréninku téměř nezvládnutelné. Proto by vaše auto alespoň ABS mít mělo.
Když to hodně klouže
I když k nejnebezpečnějším situacím na zimní silnici patří smyk, i „pouhé“ prokluzování kol nám jízdu hodně znesnadní. Není od věci připomenout, že na kluzké vozovce se zkrátka má jezdit pomalu. Důležité je správné ovládání plynového pedálu – na plyn šlapeme jen jemně, zejména při rozjezdu do kopce pomáhá zařadit dvojku. Někdy je ale povrch natolik kluzký, že se nám do kopce vůbec rozjet nepodaří. Potom je lepší zacouvat na rovnější úsek. Pokud to není možné, může pomoci písek či šterk nasypaný pod poháněná kola (pokud ho ovšem někde seženete). Je jasné, že mnohem lépe se na kluzkém povrchu jezdí se zimními pneumatikami, ale někdy ani ty nepomohou a bez sněhových řetězů se do terénu nedostaneme.
Nasazení sněhových řetězů má svá pravidla
Nejobecnějším pravidlem při montáži sněhových řetězů je to, že je nasazujeme přesně podle návodu výrobce a vždy na poháněná kola. I když existují i univerzální řetězy, vždy se ujistíme, že se hodí na náš typ vozu a pneumatik. Nikomu se sice určitě nechce, ale není od věci si nasazení řetězů vyzkoušet v normálních podmínkách, dřív než vyrazíme do zimního terénu. Nikdy řetězy nenasazujeme v kopci či v hustém provozu, ale na parkovišti či jiném odstavném místě.
Jistě vás zajímá také způsob jízdy v případě, že se dostanete do smyku. To a spoustu dalších užitečných informací se dozvíte v dalším pokračování v rubrice Auta na portálu www.strankypromuze.cz.
Co nám radí výrobci automobilů
Položili jsme zástupcům všech automobilových značek tři otázky týkající se bezpečné jízdy v zimě:
Jaké novinky (a v kterém modelu) přináší Vaše značka v oblasti
bezpečnosti při jízdě v zimních podmínkách?
Co řidičům z pohledu bezpečné jízdy v zimě rozhodně doporučujete?
Na co chcete zákazníky upozornit, protože se jedná o výjimečnou novinku?
a zde jsou odpovědi:
Martina Bedrnová, PR manager Citroën
a) ITC – Intelligent Traction Control: Spolupráce skupiny PSA s firmou BOSCH přinesla zdokonalení systému ASR (systém zabraňující prokluzu kol) o funkci ITC (Intelligent Traction Control). Jedná se o funkci, která zvyšuje bezpečnost a zlepšuje jízdní vlastnosti na zasněžených, zamrzlých nebo mokrých cestách. Na základě vyhodnocení typu povrchu a pokrývky (sníh, námraza, mokro) a sklonu vozovky umožní ITC střídavý prokluz hnaných kol samostatně pro pravou a levou stranu. ITC tak určitě přispívá ke klidnému, bezstarostnému a hlavně bezpečnějšímu rozjezdu za snížených adhezních podmínek (jedná se o součást standardní výbavy na modelech C4 Picasso, Grand C4 Picasso, C5 Sedan a C5 Tourer).
b) ABS: systém ABS (Anti Blocking System) upravuje automaticky brzdný tlak, aby nedošlo k zablokování kol a byla tak zachována přilnavost vozidla k vozovce (všechny modely, součást standardní výbavy).
c) EBD: elektronický rozdělovač brzdného účinku vyvažuje s využitím systému ABS brzdný tlak mezi zadními koly tak, aby byla zaručena maximální účinnost brzdného systému za všech podmínek (všechny modely, součást standardní výbavy).
d) EBA: elektronický brzdový asistent okamžitě vyvine maximální brzdný výkon, jestliže řidič prudce stlačí brzdový pedál a zkrátí tak brzdnou vzdálenost v případě kritické situace. Zároveň dojde k samočinné aktivaci výstražných světlometů při prudkém brzdění (valná většina modelů, součást standardní výbavy).
e) ESP: systém ESP (Electronic Stability Program) umožňuje v rámci fyzikálních zákonů stabilizovat dráhu vozidla při průjezdu zatáčkou automatickou korekcí brzdění a otáček motoru, jestliže má vozidlo tendenci k přetáčivosti nebo nedotáčivosti (součástí standardní výbavy u modelů C4 – vybrané verze, C4 Picasso, Grand C4 Picasso, C5 Sedan, C5 Tourer, C8, C-Crosser, C6, k dispozici za příplatek u modelů C3 Picasso, Berlingo)
f) ASR: při rozjezdu umožňuje protiprokluzový systém ASR udržet pohyblivost vozu na kluzkém povrchu. V situaci, kdy elektronická čidla zjistí prokluz jednoho nebo více kol, systém ASR okamžitě aktivuje jejich brzdění (disponibilita stejná jako u ESP, bod e)
g) Bi-xenonové samonatáčecí světlomety: tato technologie vyvinutá společností CITROËN umožňuje orientovat světlomety v závislosti na úhlu otočení volantu a na rychlosti vozidla. Světelné paprsky na vnitřní straně zatáčky osvětlují místa, která byla dříve ve tmě, zatímco světelné paprsky na vnější straně zatáčky se natáčejí o menší úhel tak, aby byla osvětlena předpokládaná jízdní dráha vozidla a zároveň celá šíře vozovky (k dispozici na modelech C4 Picasso, Grand C4 Picasso, C5 Sedan, C5 Tourer a C6)
h) Systém pomoci při rozjezdu ve svahu: systémem pomoci při rozjezdu ve svahu, který dočasně po dobu až 2 sekund vyvíjí brzdový tlak a ponechá vám dostatek času pohodlně přesunout nohu z brzdového pedálu na pedál plynu (k dispozici na modelech C4 Picasso, Grand C4 Picasso, C5 Sedan, C5 Tourer).
i) Grip Control: (k dispozici ve druhé polovině roku 2009). Jedná se o účinnější systém zabraňující prokluzu kol a zlepšující chování vozidla v nestandardních jízdních podmínkách. Ovladač systému umožňuje řidiči výběr z pěti různých variant: standardní ESP, Sníh, Terén, Písek a ESP vypnuto (Berlingo). V případě varianty „Sníh“ řídí Grip Control prokluzování hnaných kol tak, aby bylo dosaženo nejvyššího možného zrychlení v daných podmínkách.
j) pohon na všechna 4 kola (C-Crosser).
Rozhodně doporučuji nevyjíždět v zimě bez zimních pneumatik a dále žádat při nákupu vozu prvky aktivní a pasivní bezpečnosti (airbagy, ESP+ASR, ITC, Grip
Control) – vždy dle typu vozu, dle rozpočtu a přání zákazníka. K výjimečných technologiím patří u Citroënu ITC a Grip Control.
Martin Hejral, PR manager Opel
Opel nabízí v řadě Insignia inteligentní pohon všech kol Adaptive 4×4, jehož součástí je i elektronicky řízený diferenciál eLSD – především díky němu je Insignie na povrchu se špatnou adhezí naprostým suverénem, protože samozřejmě přerozděluje točivý moment podle aktuálních adhezních podmínek jednotlivých kol nejenom mezi kola přední a zadní nápravy, ale i mezi levá a pravá kola – systém tedy rozpozná např. předjížděcí manévr v situaci, kdy levá kola jedou po mokru, zatimco pravá po zmrazcích atp… Adaptive 4×4 patří určitě k tomu nejlepšímu, co se dnes v automobilové branži na poli 4×4 nabízí.
Insignia kromě toho přišla např. s adaptivním podvozkem FlexRide, který prostřednictvím elektronicky řízených tlumičů bleskově reaguje na měnící se jízdní podmínky, což samozřejmě zvyšuje aktivní bezpečnost jízdy. Systém FlexRide bude mít i nová Astra, která se už za několik týdnů objeví na našich silnicích.
Kromě pohonu všech kol Adaptive 4×4 osobně doporučuji adaptivní světlomety AFL (k dispozici pro Insignii a novou Astru), které pracují v devíti (!) různých režimech a díky tomu dokonale osvětlují vozovku za všech podmínek. AFL světla rozpoznají např. jízdu na dálnici, jízdu městskou zástavbou, odbočování, dokonce mění intenzitu a úhel paprsků za deště tak, aby nedocházelo k samooslnění řidiče odleskem od vlhké vozovky. V automatickém režimu se může ridič plně spolehnout na světla AFL a věnovat se pouze volantu, protože AFL světla se sama přepínají z potkávacích na dálková, natáčejí se do zatáček spolu s řízením, aktivují se při průjezdu tunelem atp.
Převratnou novinkou je kamerový systém OpelEye (Insignia, nová Astra), který umí číst značky omezení rychlosti a zákazu předjíždění a upozorní na ně řidiče. Systém navíc varuje řidiče v situaci, kdy vůz nechtěně vyjíždí ze zvoleného jízdního pruhu. Za zmínku a doporučení určitě stojí i anatomická sedadla pro Insignii a Astru, která mají certifikat komory německých ergonomů AGR. Tímto certifikátem se mohou chlubit sedadla již jen jedné další prestižní značky. Osobně doporučuji: Opravdu nebolí záda ani po cestě na otočku Praha – Bratislava – Praha…