Výkonná prémiová jachta – zábava nebo sport?

Sdílejte tento článek na Facebooku

Divize Toyota Marine přišla před časem s představou, jak prostřednictvím výkonné prémiové jachty rozšířit záběr značky Lexus o další oblasti životního stylu a trávení volného času. Výsledek tohoto projektu odhalil Lexus v lednu 2017 v podobě průběžné ověřovací studie Lexus Sport Yacht, která se prezentovala na ostrově Di Lido v zátoce Biscayne u Miami na Floridě.

Tým z Vývojového centra designu Lexus v japonském Toyota City dostal stručné zadání navrhnout otevřenou sportovní jachtu pro rekreační denní plavby se šesti až osmi hosty na palubě, poháněnou dvojicí vysoce výkonných jednotek Lexus V8, pyšnící se stylem a skvělou ovladatelností.

Koncept byl hotový v létě roku 2015. Dále návrh procházel dalšími úpravami společně s tím, jak divize Toyota Marine připravovala konstrukci a palubní námořní systémy. Koncept Lexus Sport Yacht odhalený v Miami je jednorázovým zakázkovým projektem zatím bez ambicí na sériovou výrobu.

Divize Toyota Marine se rozhodla výrobu tohoto jediného kusu svěřit skupině Marquis-Carver Yacht Group společnosti Pulaski z amerického Wisconsinu, opírající se o vlastní konstrukční zázemí, výrobní možnosti a zkušenosti s velkými ručně sestavovanými konstrukcemi z kompozitních materiálů.

Studie Lexus Sport Yacht je ztvárněna tak, aby horní paluba i vnější část trupu hladce navazovala na vnitřní konstrukci. Obě tyto části přitom tvoří jediný masivní ručně usazovaný kompozit složený z dvousložkové polyuretanové a epoxidové hmoty, vyztužený ručně pokládanými tkanými uhlíkovými vlákny. Výsledný kompozitní materiál nese označení CFRP (plast vyztužený uhlíkovými vlákny). CFRP představuje technologii využívanou při konstrukci závodních vozů a supersportů (jako např. Lexus LFA), vysoce výkonných letadel, závodních lyží a jízdních kol nebo špičkových závodních plachetnic.

Konstrukce konceptu Lexus Sport Yacht z materiálu CFRP v porovnání s klasickou konstrukcí z plastu vyztuženého skelnými vlákny (FRP) ušetřila bezmála 1 000 kilogramů hmotnosti. Konstrukce trupu pod hladinou vody je stupňovitá kvůli snížení odporových sil a vyváženému ovládání za vysokých rychlostí.

Koncept je poháněn dvojicí benzínových motorů 5,0 litru V8, původem z vysoce výkonné jednotky 2UR-GSE určené pro kupé Lexus RC F, sportovní sedan GS F a nový cestovní vůz LC 500. Každý z motorů nabídne výkon přes 440 koní/328 kW. Jachta tak prostřednictvím hydraulicky řízených stacionárních/závěsných jednotek na zádi dosahuje rychlosti až 79 km/h (43 uzlů). Zajíždění do doku usnadňuje příďový příčný pohon ovládaný pomocí joysticku.

Kapitán ovládá a sleduje palubní systémy prostřednictvím barevného dotykového panelu u kormidla. Na displeji se zobrazují údaje GPS, digitální mapy, údaje radaru snímajícího situaci nad hladinou, informace sonaru, soustavy osvětlení a zábavního systému. Sedadlo kapitána je elektricky nastavitelné. Vyklopením loketních opěrek vzniknou po stranách nouzová sedadla pro ty nejvzácnější hosty.

Řada Ponam divize Toyota Marine zahrnuje sklolaminátové lodě pro sportovní rybaření o délce 26 a 28 stop, a dále luxusní cestovní motorové jachty o délce 31, 35, 37 a 45 stop s odolným a tichým trupem ze svařované hliníkové slitiny A5083. Modely Ponam jsou poháněny úspornými turbo diesely, které vycházejí z pohonných jednotek určených pro luxusní SUV Lexus GX 300d (přeplňovaný naftový čtyřválec 3,0 litru), resp. LX 450d (dvojitě přeplňovaný vidlicový osmiválec 4,5 litru). Modelová řada Toyota Ponam zaujímá přední místo na japonském trhu prémiových jachet.

 

Sdílejte tento článek na Facebooku