Kam kráčí Ženeva? Autosalon opanovaly čínské značky MG a BYD, za Evropu jen Renault a Dacia

Sdílejte tento článek na Facebooku

Další směřování jednoho z největších autosalonů je na pováženou. Má tradiční automobilový veletrh do budoucna ještě smysl? Neznamená letošní ročník spíš předzvěst konce dřívějšího svatostánku zapálených motoristů? Ukázal totiž citelně menší zájem evropských a amerických výrobců aut, než jsme byli v minulosti zvyklí. Výrobci z Asie tady ovšem svou pozici posílili, a čínská auta zjevně chystají masivní dobývání evropských trhů.  

Po pěti letech se znovu otevřely brány jedné z největších výkladních skříní automobilového průmyslu. Kovidová pandemie způsobila, že se nejprve veletrh nekonal vůbec, v roce 2023 byl přesunut do Kataru. Odsud se letos vrátil na původní výstaviště Palexpo v Ženevě.

Motoristický novinář Josef Žídek jej navštívil v první den určený pro veřejnost, kdy byly obě výstavní haly nabité návštěvníky skoro k prasknutí. Dostat se k předváděným novinkám nebylo vůbec snadné, což je docela v kontrastu s tím, jak vypadal den novinářský, kdy bylo účastníků o poznání méně. Značně se proměnila i skladba vystavovatelů. Zatímco v minulých dekádách se evropské automobilky předstihovaly ve velikosti a originalitě výstavního prostoru, letošní Ženeva přivítala z Evropy pouze Renault a Dacii. Zato se na velké části plochy usídlili producenti z Asie, konkrétně čínské značky MG a BYD. Specialitky samozřejmě ani letos nechyběly, takže jsme si prohlédli například excentrický model Kimera, přijel také americký Lucid s elektromobilem Gravity. Tahákem pro skutečné fanoušky a fajnšmekry byla hala s veterány a vysloužilými sportovními vozy.

První premiéra se odehrála pod taktovkou značky MG, která doslova válcuje evropské trhy, kdy ten český není vůbec výjimkou. Předvedl se tady malý hatchback MG3, který měří pouhých 4,1 metru na délku. Bude využívat hybridní pohon, kombinující benzínový čtyřválec s elektromotorem. Značka MG vystavila také elegantní MG7, rozměrné MG S9 EV či sportovní Cyberster.

Čínská značka BYD, což je zkratka sloganu Build Your Dreams, zatím na českém trhu nepůsobí, v Evropě už ale její modely potkáte docela často, zejména v sousedním Německu bývají u elektro nabíječek k vidění zcela běžně. Na jejím stánku bylo rušno, a to nejen kvůli premiérovanému modelu YangWang U8, který ohromoval nejen velikostí, ale také množstvím chromu a dalších blýskavých ozdob. K vidění byl rovněž model BYD Seal, který se probojoval mezi tři finalisty světového auta roku 2024. V expozici byly vystaveny také modely BYD Tang a BYD Dolphin.

Spojení firem BYD a Mercedes-Benz vyprodukovalo značku Denza, kterou v Ženevě reprezentoval model Denza N7, crossover uvedený na čínském trhu v loňském roce, a také Denza D9, což je velké MPV, nebo chcete-li minivan s nepřehlédnutelnou přední maskou.

Expozice Renaultu byla nepřehlédnutelná, protože k prezentaci nového modelu Renault 5 E-Tech zvolila značka obrovské žluté moduly ve tvaru pětky, z nichž byla vyskládána mohutná skulptura. Renault sází na fakt, že Renault 5 býval ikonou. Nyní má za úkol jako čistý elektromobil přitáhnout zákazníky na stranu čisté mobility. Francouzská značka měla ovšem další významný důvod k oslavám, protože její model Scenic E-Tech, 100% elektrický vůz, získal prestižní titul COTY 2024, tedy Evropské auto roku.

Tři premiéry připadají na Dacii, která dobývá nejen český trh a nejen dnes již legendárním Dusterem. Právě ten se v Ženevě představil v třetí generaci, značka ale ukázala také nový malý elektromobil Spring s výkonem 45 koní a hmotností pod jednu tunu. Zcela jiná váha je Sandriders, prototyp, který Dacia připravila na Rallye Dakar pro rok 2025. I ten se ale značně „vybarvil“ do zelena, protože mimo jiné využívá ekologické syntetické palivo.

Uprostřed výstavní plochy jsme se obdivovali supersportovní prototyp Kimera EVO38, který se odkazuje k vozu Lancia 037, rallyovému speciálu z 80. let minulého století. Produkce se plánuje, a to v počtu 38 kusů, jak napovídá i označení modelu. Lehký vůz s vysokým podílem hliníku a karbonu má disponovat výkonem 600 koní.

Hala, v níž byly vystaveny historické vozy, byly k vidění od běžných automobilů jako Volkswagen Golf také sportovní vozy značek Ferrari, Bugatti či Porsche.

Autor a foto: Josef Žídek

 

Sdílejte tento článek na Facebooku