Alfa Romeo má první SUV – Stelvio

Sdílejte tento článek na Facebooku

 

Značka Alfa Romeo se přidala k současné módní vlně SUV, která si zákazníci kupují stále víc. Na trh uvedla svůj první vůz SUV, který dostal jméno podle nejvýše položeného horského průsmyku v Itálii. Stelvio vstoupilo do poměrně zaplněného segmentu, má ale velké ambice přepsat v něm pravidla. Kromě motorů 2.0 a 2.2 jej automobilka nabízí i ve verzi Quadrifoglio, která disponuje výkonem 510 koní.

Průsmyk Stelvio má pověst náročné trati, kde na dvaceti kilometrech musíte překonat víc než 75 ostrých zatáček. Nové SUV má nabídnout takové jízdní schopnosti a spolehlivost, abyste si jízdu po takových silnicích mohli užívat. Co pro to udělá?

Podle automobilky se můžeme těšit na auto se skvěle rozloženou hmotností, přímým řízením, inovativním zavěšením kol a mimořádně odlehčenou stavbou. K tomu má pohon všech kol a nabídne i mechanický samosvorný diferenciál na zadní nápravě.

Není to žádný drobeček, současně si ale zachovává rozměry, které nebrání pohodlnému ovládání. Na délku měří 4,68 metru a výška je 167 cm. Designéři se velice snažili zachovat mu sportovní linie, kterými jsou Alfy pověstné. Příď zdobí charakteristická trojúhelníková maska s logem, která je stejně jako u modelu Giulia vyplněná novou mřížkou ve tvaru pláství, stejné je to se vzduchovými vstupy na předním nárazníku. Potud je Stelvio podobné Giulii poměrně hodně, stejné tvary mají i světlomety.

Potom už ale následuje elegantní linie střechy a boků, kde nenajdete ostré hrany, Stelvio je spíš lehce zaoblené. Oplastování po obvodu je hodně decentní, střešní spoiler naopak výraznější. Zadní okno je hodně skloněné, což dodává siluetě velmi ladný vzhled, otázka je, co to udělá s výhledem vzad.

V interiéru hraje noblesa stejně významnou roli jako v exteriéru, nechybí tu ale ani sportovní prvky. Najdete tu kůži i pravé dřevo, palubní deska má ale v oblasti přístrojového štítu před řidičem dva velké oblouky, v nichž jsou uloženy ciferníky tachometru a otáčkoměru. Volant je malý, dole zploštělý a je potažen jemnou kůží. Na středovém panelu je kromě displeje multimédií už jenom ovládání klimatizace a její výdechy. Nastavení jízdních režimů se stejně jako u Giulie ovládá otočným voličem DNA.

Jak to bude s praktickým využitím? Zavazadla si pohoví v prostoru, který má objem 525 litrů, takže nemusíte dělat při cestování žádné kompromisy. Jeho dveře můžete otevřít v osmi různých úrovních, abyste měli při nakládání skutečně pohodlí. Co se týče audiozážitku, můžete si ve Stelviu dopřát i systém Harman Kardon se 14 reproduktory včetně subwooferu.

Naše největší očekávání se ale upírají směrem k pohonným jednotkám. K dispozici bude zážehový přeplňovaný dvoulitr s výkonem 280 koní nebo turbodiesel 2.2 s výkonem 210 koní. Oba se řadí osmistupňovou automatickou převodovkou a pojí se s pohonem všech kol. Jedná se o motory z produkce určené výhradně pro vozy Alfa Romeo, které pocházejí z italských továren Termoli a Pratola Serra. V nabídce jsou také verze s výkonem 200 koní (benzínový) a 180 koní (naftový), to se ovšem nebavíme o evropském trhu.

Verze Quadrifoglio, kterou Alfa Romeo ukázala na autosalonu v Los Angeles, je poháněna benzínovým BiTurbem 2.9, šestiválcem s výkonem 510 koní. Řadí se osmistupňovou převodovkou ZF. Dá se očekávat, že bude určen spíš pro americký trh.

Stelvio dostane rovněž soubor sofistikovaných asistenčních a bezpečnostních systémů, mezi nimiž je například integrovaný brzdový systém, varování před čelním nárazem s autonomním brzděním a detekcí chodců, sledováním jízdy v pruhu nebo monitoringu mrtvého úhlu. Funguje tu také detekce křížení dráhy za vozidlem, což znamená, že systém kontroluje oblast za vozidlem během couvání a varuje řidiče o jiných vozidlech přijíždějících kolmo v rychlostech pod 35 km/h. Srdcem asistence pro řidiče je pak aktivní adaptivní tempomat.

Sdílejte tento článek na Facebooku