Loeb je po šesté mistrem světa v rallye

Sdílejte tento článek na Facebooku

Sébastien Loeb považuje toto své vítězství za jedno z nejcennějších. Pochvaloval si, jak byl boj o mistrovský titul do poslední chvíle napínavý. Pro nás, motoristické fanoušky, nebyl výsledek závěrečného dne Rally GB překvapivý, protože jsme Loebovo vítězství očekávali. Průběh závodu byl ale náležitě dramatický. Pojďme se na něj podívat.

Šestý titul v řadě

S 54. vítězstvím v seriálu mistrovství světa přišlo pro francouzsko monackou posádku to hlavní – šestý titul světových šampionů v řadě! Po velkém boji až do posledních chvil sahala druhá posádka Citroënu Dani Sordo – Marc Martí po druhém místě. To jim nakonec uniklo o jedinou sekundu!

Třetí den Rally GB byl kratší než předchozí dvě dějství, ale i tak to byla veliká výzva pro všechny. Soupeři museli nadvakrát projet Port Talbot a Rheolu, které značily téměř 80 kilometrů bez šance na servis. I když Sébastien Loeb měl na Hirvonena třicetisekundový náskok, nemohl si dovolit vypustit závěr. Na Port Talbot (RZ 13) ztratil pětinásobný mistr světa osm desetin na svého největšího rivala Mikko Horvionena. Tady je jeho komentář: „Nebyl to špatný čas, trochu jsem ale cítil, že ztrácím výkon hned po startu rychlostní zkoušky. Doufal jsem, že to ale nebude nic vážného…“

Po několika telefonických konzultacích určili inženýři týmu Citroën Racing příčinu problémů – příliš čerstvý vzduch, který ovlivnil systém optimalizující výkon turbodmychadla. Na RZ 11 (Rheola 1) ztratil Séb dalších 11 sekund. „Tato zkouška byla hodně zatáčkovitá a v tom se projevuje náš hendikep. Stále jsme ale drželi náskok 18,2 sekundy a museli jsme do závěru dát všechno.“

Poslední soutěžní ráno Daniho Sorda nebylo vůbec oddychové. Po velmi dobrém startu do RZ 13 ale ztratil 7 sekund na Pettera Solberga na zkoušce následující.
Další velký zlom nastal na RZ 15, když Mikko Hirvonen ztratil více než minutu, protože musel dokonce zastavit a zavřít kapotu. „Byl to velký nával štěstí, ale pořád jsme měli před sebou velice těžkou erzetu,“ zdůraznil Loeb.

Ve stejnou chvíli dělilo Daniho Sorda pouhých 0,9 sekundy od druhého místa!
V týmu Citroën Total WRT nebyl nikdo, komu by se před poslední rychlostní zkouškou netajil dech. Séb a Daniel ale kontrolovali pozici vedoucí k 54. vítězství ve WRC a k 6. titulu mistra světa mezi piloty. Zároveň se Dani a Marc pokoušeli vybojovat druhou pozici přes Mikko Hirvonena, nicméně Fin byl rychlejší o jedinou desetinku a udržel druhé místo.

Nesměli jsme šlápnout vedle

„Takový tlak až do konce soutěže,“ řekl Sébastien Loeb. „Měli jsme dobrý start do sezony, po kterém ale přišly problémy. Nicméně jsme se vrátili do hry před poslední soutěží. Nakonec se nám podařilo znovu vyhrát titul na předposlední rychlostní zkoušce. Mikko nic nevzdával a já jsem musel jet naplno až do konce. Nikdy jsem nechtěl zisky titulů srovnávat, ale podle mě je právě tento nejlepší ze všech co do sportovního boje. Když máte na titul ještě třeba tři rally, není na vás tlak takový, když máte ještě další příležitost před sebou. Tohle ale byla poslední rally a my jsme si nemohli dovolit šlápnout vedle. Každý očekával, že vyhrajeme, ale nikdy není nic jistého, než dojedete do cíle. Proto tenhle titul pro nás znamená tolik.“

O vítězi

„[ clanky/image_429_520_b.jpg .()[clanek_img_prava] ]“:images/clanky/image_429_520_a.jpg
SÉBASTIEN LOEB

Narodil se 26. února 1974 v Haguenau, žije ve švýcarské Rolle. V rallye závodí od roku 1997. Závodí na vozech Citroën, od roku 2007 na Citroënu C4 WRC.

První vítězství ve WRC: Německo 2002

Starty ve WRC: 116 (102 s vozem specifikace WRC)

Stupně vítězů ve WRC: 76

Tituly ve WRC: 6 (2004, 2005, 2006, 2007, 2008 a 2009)

Vítězství ve WRC : 50 (drží rekord v počtu vítězství jednoho pilota od vítězství v Japonsku 2006)

C4 WRC Citroën total WRT

Motor

– Přeplňovaný turbokompresorem
– Vyvinut na základě motoru EW10J4S
– Uspořádání: uložen napříč, náklon 25° k výfuku
– Počet válců: 4 v řadě
– Hliníkový blok
– Obsah válců (cm3): 1998
– Max. výkon (k/ot. za min): 315/5500
– Max. točivý moment (Nm/ot. za min): 580/2750

Rozvod

2 vačkové hřídele uložené v hlavě válců, poháněné ozubeným řemenem

4 ventily na válec

Napájení

Vícebodové vstřikování Magneti-Marelli, typ MHT

Převod

– 4 poháněná kola
– Spojka tříkotoučová uhlíková
– Přední a zadní diferenciál mechanický – mezinápravový řízený
– Poloautomatická 6-ti stupňová sekvenční převodovka

Přední brzdy

– Asfalt: disky s vnitřním chlazením, 6-ti pístkové třmeny
– Šotolina : disky s vnitřním chlazením, 4 pístkové třmeny

Zadní brzdy

– Asfalt i šotolina: disky s vnitřním chlazením, 4 pístkové třmeny
– Nastavení brzdné síly vpředu/vzadu lze seřizovat řidičem
– Ruční brzda s hydraulickým ovládáním

Odpružení

Vpředu a vzadu: typu MacPherson s vinutými pružinami

Tlumiče: Citroën/Exe-TC

Řízení
S hydraulickým posilovačem

Kola

– Ráfky asfalt: 8 x 18 palců
– Ráfky šotolina: 7 x 15 palců
– Pneu Pirelli:
– Asfalt J0
– Šotolina Scorpion

Rozměry

– Délka: 4274 mm
– Šířka: 1800 mm
– Rozvor: 2608 mm
– Rozchod vpředu & vzadu: 1598 mm

Hmotnost

1 230 kg (povolené minimum)

Rally v číslech

Nejrychlejší časy:

1.etapa – RZ 1 – 3: S. Loeb (Citroën C4), RZ 4: M. Hirvonen (Ford Focus), RZ 5: S. Loeb, RZ RZ 6: M. Hirvonen.

2.etapa – RZ 7: M. Hirvonen, RZ 8 a 9: S. Loeb, RZ 10: M. Hirvonen, RZ 11 a 12: S. Loeb.

3.etapa – RZ 13 a 14: M. Hirvonen, RZ 15: S. Loeb, RZ 16: M. Hirvonen

Konečné pořadí:

1.Loeb/Elena (Citroën C4) 3:16:25,4

2.Hirvonen/Lehtinen (Ford Focus) +1:06,1 min.

3.Sordo/Marti (Citroën C4) +1:07,1

4.P. Solberg/Mills (Citroën C4) +1:28,1

5.H. Solberg/Menkerud (Ford Focus) +6:28,0

6.Wilson/Martin (Ford Focus) +7:46,0

7.Latvala/Anttila (Ford Focus) +12:11,9

8.Rautenbach/Barritt (Citroën C4) +14:27,8

9.Brynildsen/Giraudet (Škoda Fabia) +22:22,7

10.Araujo/Ramalho (Mitsubishi Lancer) +24:18,8

Sdílejte tento článek na Facebooku
Předchozí článek
Následující článek