Peugeot 5008 – SUV s přitažlivým designem

Sdílejte tento článek na Facebooku

Každé čtvrté prodané auto v Evropě přísluší do segmentu SUV a crossoverů. To vychází z loňského průzkumu společnosti Jato Dynamics. Na tento rozmach doplácí zejména trh s vozy kategorie MPV. Není proto divu, že mnohé automobilky ukončují výrobu velkoprostorových rodinných vozů a začínají se orientovat spíše na SUV. Skvělým příkladem je francouzský Peugeot, který svou modelovou řadu MPV kompletně proměnil v SUV, s modelem 5008 v pozici vlajkové lodi.

Minulá generace patřila mezi vozy kategorie MPV k jednomu z lídrů trhu. Zákazníky lákala prostorným a praktickým interiérem, atraktivním vzhledem a hlavně výborným jízdním projevem. V nové generaci mu automobilka vdechla zcela novou podobu. Dříve jednoduše a elegantně tvarované MPV se proměnilo v SUV s muskulaturně tvarovanou přídí s výraznou maskou chladiče, zvýrazněnou horizontálními ploškami, vytvářejícími efekt 3D sítě. Maska je po bocích doplněna dvojicí světlometů, vybavených LED technologií. Právě světlomety stojí díky svému nezvyklému tvaru s výrazným zářezem, vycházejícím z nárazníku, za až agresivním pohledem vozu.

Pokud si říkáte, že je vám maska nové generace Peugeotu 5008 povědomá, nejste daleko od pravdy, Vzhled přední části totiž tento model sdílí se svým menším bratrem 3008. Ten rovněž nedávno prožil přerod z SUV na crossover a následně se mu podařilo získat prestižní ocenění evropské Auto roku. Podobnost s menším bratrem si velký Peugeot 5008 udržuje až po B-sloupky. Zatímco střecha se u modelu 3008 od B-sloupků pozvolna svažuje, u 5008 se kvůli místu pro hlavy případných cestujících v třetí řadě sedadel dál táhne v nezměněné výšce. S tím souvisí i velikost oken v zadní části vozu. Po vzoru přední části je i ta zadní prakticky shodná s modelem 3008.

Jak vidno, designově se nová generace 5008 v ničem nepodobá svému předchůdci. Jiné tomu není ani co se týče rozměrů. Novinka měří na délku 4 641 mm, 1 844 mm na šířku a 1 646 mm na výšku. Tím ve všech směrech překonává svého předchůdce, byť na výšku jde jen o rozdíl jediného milimetru.

Podobnost s menším modelem 3008 ale u exteriéru vozu ani zdaleka nekončí. To je očividné již při prvním zběžném pohledu na řešení interiéru a hlavně na palubní desku. Ta se prezentuje prakticky identickým uspořádáním, jako je tomu u již několikrát vzpomínaného modelu 3008. Pro toto rozložení ovládacích prvků používá Peugeot název I-Cockpit a můžeme se s ním v několika variantách setkat u modelů Peugeotu v podstatě v každém segmentu. Charakteristickým prvkem tohoto řešení je níže umístěný volant menších rozměrů a vyvýšená kaplička přístrojů.

U modelů 3008 a 5008 Peugeot v interiéru sází hlavně na vyvolání silných emocí. V porovnání s předchozí generací I-Cockpitu působí kabina novinky spíše jako koncept než produkční vůz, což jistě zaujme řadu potenciálních zákazníků. Kombinace velké dvanáctipalcové obrazovky, tvořící přístrojový štít, velké dotykové obrazovky infotainmentu a výrazného středového panelu s několika hardwarovými tlačítky, působí futuristickým, až kosmickým dojmem. Samostatnou kapitolou je nový výrazně zploštělý volant. Použití volantu, který svým tvarem a velikostí připomíná ty, které jsou využívané v nejvyšších kategoriích motorsportu, se může stát vítanou inovací. Objem zavazadlového prostoru je závislý na variantě vozu. Pokud z vozu vyjmete dvojici zadních sedadel, nabízí vám vůz prostor o objemu 780 litrů, čímž překonává i svého úhlavního soupeře – Škodu Kodiaq – o celých 60 litrů. Pokud dvě zadní sedadla do vozu vrátíte, zmenší se objem zavazadelníku na 702 litrů.

 

Nová generace 5008 dostala do vínku čtveřici rozličných motorů – dva benzínové a dva naftové. Základním zážehovým agregátem francouzské novinky je 1,2 litrový motor PureTech, dosahující maximálního výkonu 130 koní a nejvyššího točivého momentu 230 Nm. Druhým nabízeným benzínovým motorem je agregát 1,6 THP, produkující maximální výkon 165 koňských sil a točivý moment 240 Nm. Základním dieselem je motor 1,6 BlueHDi ve dvou výkonových variantách – 100 a 120 koní. Druhým motorem spalujícím naftu je dvoulitr, rovněž s označením BlueHDi. Ten je stejně jako šestnáctistovka nabízen ve dvou výkonových variantách – 150 a 180 koňských sil.

Benzínové motory jsou dostupné se šestistupňovým automatem, v případě slabšího motoru je k dispozici i šestistupňový manuál. U dieselových motorů je situace složitější. Nejslabší vznětový motor je spárován s pětistupňovým manuálem. Silnější verze šestnáctistovky je dostupná s šestistupňovým automatem nebo šestistupňovým manuálem, který využívá i méně výkonná dvoulitrová jednotka a vrcholný vznětový agregát je k dispozici pouze v kombinaci se šestistupňovým automatem.

České ceny modelu Peugeot 5008 se základní výbavou Access s 1,2 litrovým zážehovým motorem PureTech 130 startují na 560 000 Kč, na vůz je navíc poskytována pětiletá záruka.

Sdílejte tento článek na Facebooku